Alla inlägg den 5 juni 2015

Av Göran - 5 juni 2015 13:31

Här går man omkring mellan vaggan och graven i väntans tider. I väntan på ett av årets allra största evenemang. Om någon dag på året borde vara storhelg så är det väl just den dag som jag och många med mig nu otåligt väntar på och längtar till.

Nationaldagen? Neeeej, såklart inte! Den är ju bara strunt!
Jag talar förstås om dagen då överskjutande skatt, som det så vackert heter, når de lyckligt lottades konton.

"Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen!", utbrister Broder Tuck i den Disney´s tecknade Robin Hood-film när de snott åt sig lite av Prins Johns orättmätigt överkomna skatter.

Men jag tror ju varken på Gud, Allah eller ens Robert Lind i Kramfors så jag tycker att vi ska ösa kärlek och tacksamhet över skatteverkets personal istället eftersom det är de som administrerar det hela. Prisa skatteverket, alltså! För skatteverket tror jag på. Jag tror att de finns! Och (kanske,,,) vill oss väl!
Det kan säkert vara trevligt också för skatteverket att få uppleva folkets kärlek. För utbetalningsdagen är väl den enda dagen på året då många människor älskar just detta statliga verk. Annars är de inte så jävla poppis, precis...

Kanske fler verksamheter borde få en egen dag. Och då särskilt de som inte direkt förknippas med glädje och njutning.

Tänk er t.ex Svensk Bilprovnings dag. Eller Folktandvårdens!

Hur många gillar att besöka nån av dessa? Nej, just det! Så kanske är det dags att vi gör dem lite mjukare, lite snällare. Fäör båda finns ju faktiskt till för vårt eget bästa även om få förknippar dem med nån större glädje.

Nåja, det var bara en tanke...

Men det är ju av sådana som denna blogg lever. Tankar och betraktelser från en amatörfilosof står det i rubriken och när jag ser tillbaka på mina dryga sex år som bloggare så känner jag ändå att jag nog har levt upp till det jag en gång skrev i presentationen. Nåt om att jag ville försöka blanda humor och ironi med djupaste allvar och att från gräsrotsperspektiv försöka skildra världen som just jag ser den. Nåt om livet som singel, ensamstående förälder varvat med TV, politik och sport. Allt det där har jag ju skrivit om men har jag tidigare berört skatteåterbäringen?

Tja, det får väl vara hur dte vill med det. Nu är det i alla fall gjort och jag ska avsluta för att ta mig nåt att äta så jag står mig till den traditionsenliga matbeställningen på jobbet.

Sista natten ikväll, ju! Och då är det alltid hämtmat för skiftlagetl. Det lutar åt grekisk sallad för mig.

Och efter den sexdagars frivecka som följer på denna sista natt är det bara två dagskift och lika många nätter som skiljer mig från nästa 14-dagars ledighet. Över midsommar, hör och häpna!

Det blir min första helt lediga midsommar sedan jag åter blev skiftarbetare för fem år sen. Undrar just vad jag kommer att göra av den...

Det tål att tänkas på! Men innan dess har vi ju den stora dagen, kanske den största av dem alla.

Utbetalningsdagen!

Så jag hoppas alla mina kära ordbrukare får en rejäl slant tillbaka av farbror staten så ni kan förlusta er på det sätt som just ni vill. Sköt om er i Mellansel, Nykroppa, Valdemarsvik och Stenungsund!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards