Alla inlägg den 14 juni 2015

Av Göran - 14 juni 2015 10:24

Gråblöt söndagsmorgon på Sveriges midja. I Fjollträsk är jättespektaklet över för denna gång och säkert minst 20 år framåt. För åtminstone så länge lär det väl dröja innan nästa prins/prinsessbröllop. Eller blir det lika stor ståhej om någon av Bernadotterna skiljer sig och gifter sig igen?

Ulf Lundell får skit av skvallerpressen (AB & Expressen m.fl.) för att han, liksom jag, tycker att yran är oss ovärdig. Men jag tror att han tar det med rätt mycket jämnmod. Precis som jag.

"Calle-Fille-Eddy-Berra" kallade arbetskamrat E prinsen för då prästen läste upp hans fullständiga namn (Carl Philip Edmund Bertil) och blivande frun fick förstås heta "Soffan" som så många andra Sofior.

Hör det inte till en förgången tid, det där med kungahus och sagobröllop? Lite bröderna-Grimm-varning. Inte tror jag väl att det skulle göra någon större skillnad ekonomiskt för oss skatteslavar om vi hade republik men nog vore det lite mer nutida och framför allt mer demokratiskt.

Men det är väl så att de som har den verkliga makten i vårt land gärna vill ha kungahuset kvar som symboler för makten och överheten. Trots att de inte i praktiken har något att säga till om längre.

Och det finns ju tydligen också en herrans massa vanligt folk som tycker att det ger landet nån sorts status att ha en kung och ett kungahus.

I skuggan av denna enorma kungahus-hysteri har en ung flicka i Skövdetrakten gått ur tiden alldeles för tidigt. En tonårstjej har mördats och eftersom de anhållna misstänkta är av utländsk härkomst så är SD-vännerna på SD-ares bloggar noga med att kommentera just detta faktum. (De var ju från Littauen)

Om man slumpar runt lite här så hamnar man då och då på SD-vänliga bloggar och alla dessa tycks ha fått vatten på sin kvarn eftersom de misstänkta gärningsmännen kom från ett annat land. Personligen tycker jag bara att det är förjävligt att ännu en familj måste begrava sitt barn.

Inga föräldrar borde behöva göra det! Ingen mamma eller pappa borde behöva begrava sitt barn.

Det är barnen som ska ordna begravning efter föräldrarna. Och det helst när barnen själva är i övre medelåldern och själva börjat få barnbarn. För mig är det helt ointressant varifrån förövarna kommer, det är exakt lika förjävligt som om de varit svenskar i femhundrade led.

Men det verkar som om ett brott blir ännu mer hatvärt om det begåtts av någon av alla de miljarder människor som inte fötts mellan Trelleborg och Treriksröset av föräldrar som också tillhör denna ytterst, ytterst lilla minoritet av jordens människor.

Vad är det som är så märkvärdigt med Sverige? Och med svenskarna? Vad är det som gör oss så mycket bättre än de andra 99 procenten av jordens människor?

På världskartan är vi bara en liten fluglort. Som en liten byhåla på Sveriges karta om man jämför så. Och jag ger mig fan på att 70-80 % av jordens befolkning (om inte mer) inte ens vet att vi existerar.

Ändå går vi här och slår oss för vårt pursvenska bröst och tror oss vara förmer! 

Jag har sagt det förr, senast igår, och jag säger det igen: "Är´n´t´e´kônstut?"

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards