Alla inlägg den 23 juni 2015

Av Göran - 23 juni 2015 21:21

Man kan säga mycket om vädergudarna och det gör vi ju också dagligen i detta väderfixerade land. Men ingen ska ju beskylla dem för att favorisera varken SVT eller TV4. Jag såg några korta sekvenser av Lotta Engbergs program igår och ungefär lika mycket från Skansen nu ikväll och den svenska sommaren visade sina absolut sämsta sidor både i Göteborg och Sthlm. Det hällregnade och folck satt med regnöverdarg och paraplyer.

Dock hade vår regering valt sida i kampen mellan Petra och Lotta, både Löfvén och Fridolin satt i publiken på Skansen medan jag inte såg en enda minister igår.

Slutsatsen blir att regeringen hellre gynnar statliga SVT än reklamkanalen fyran. Eller också så berodde det på att det är så mycket närmare till Skansen för dem än till "Götte-la-börg" som en del föredrar att kalla vår näst största stad.

Men de kan fortsätta att inbilla sig att de krigar om epitetet Sveriges allsångshuvudtad. Varsågoda att fortsätta låtsas, säger jag. För alla vet ju att allsångens huvudstad i vårt land heter Sundsvall. Ni som är i min ålder eller äldre har säkerr outplånliga minnen från Kjell Lönnås allsångskonserter i Tonhallen här.

Ett tag gick det så långt att nån vitsig rubriksättare på nån kvällstidning hittade på epitet som "Sångsvall" och "Kör-svall". Antagligen för att sälja fler tidningar häromkring.

Det är nu ganska länge sen herr Lönnå ledde några TV-program. Han har förstås ålderns rätt att trappa ner, pensionär som är sen rätt länge. Men om jag inte är felinformerad ska han göra nån sorts "kôm-tebaks" (även kallat come-back) i just Allsång på Skansen under denna sommar.

Nej, jag säger som Robert Gustavssons vaktmästare i Allsång... för några år sen; Det var bättre förr!!!



Och om det inte var bättre förr så visst är det ändå sämre nu...? Höjdpunkten, för mig personligen, från dessa två allsångskvällar får ändå tillskrivas Mia Skäringer i Göteborgsvarianten igår. Hennes version av Leonard Cohens "Halelujah" gav rysningar både uppför och nedför ryggraden.

Jag gillade henne skarpt redan innan men vilken pipa hon har! Vilken sångerska! Vem kunde tro det efter att ha sett henne som Tabitha med flera? Nej, Mia bara växer och växer i mina ögon!.

Och vad gäller den där "Traktororkestern" i allsången tidigare ikväll - hitta på nåt nytt! Det där är gammal skåpmat här i det så kallade Mellannorrland. För här har "Kjellas traktorkapell med Bo Linder-Munktell" funnits ganska länge och är betydligt coolare än de där som hade traktor med sig på Skansek. Se själva...



Bättre eller ej - döm själva! JAG röstar iaf på "Kjellas". Kanske för att jag har sett dem live en gång på Selånger Marknad.

Mycket prat blev det om allsång TROTS att jag, som jag berättat tidigare, egentligen inte är så förtjust i det. Men jag ska lägga ner nu. Både skrivandet och mig själv eftersom jag ska upp och tvätta imorgon bitti.

Ha det bra, kära ordbrukare i Lennhovda, Karlholmsbruk, Getinge och Forsmark. Till nästa gång...





Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards