Alla inlägg den 18 juli 2015

Av Göran - 18 juli 2015 22:16

Telefonen ringde förut och på displayen lyste ordet "Skiftledare". När min chef och hans fem kolleger jobbar har de samma nummer och det kan ibland vara praktiskt att ha det i telefonboken.

Och det var förstås inte min chef som ringde, han är lika ledig som jag, utan tjänstgörande ledare för skiftlag ett.

Han gav mig ett erbjudande som jag vid närmare eftertanke kunde ha tackat nej till. Nämligen möjligheten att få stiga upp vid pass halv fem en ledig söndag och istället för allt annat man kan hitta på spendera 12 timmar i en varm fabrik. Såklart att man passar på när man får chansen...!(?)

När man uttrycker det så är det inte långt borta att idiotförklara sig själv. Jag kan tänka mig att en majoritet av svenska folket skulle skaka sina huvuden och ifrågasätta min mentala hälsa.

Men eftersom jag vet att mina utgifter kommer att öka framöver så är det bäst att låta inkomsterna följa med. Så det blir tre dagskift på raken istället för två. 

Men... "det får la gå!"

Trösten är ju att jag vet att augusti månads lönebesked blir lite roligare läsning. Så nu har jag förberett mat för hela dagen och kollat att det finns matlådor i frysen så det räcker två dagar till.

Sommaren lyser fortfarande men mest med sin frånvaro. Eller kanske snarare med sin brist på sol och värme. Det såg lovande ut då jag hämtade yngstingen mitt på dagen för ett träningspass men framemot kvällskanten satte det i att regna på ett sätt jag inte upplevt på flera år. Det vräkte ner så att parkeringsplatsen utanför, som lutar litegrann, såg ut som om det var en mindre tsunami som vällde över den. Var det inte blött i markerna förut så fick de en rotblöta idag som hette duga. 

Egentligen har jag personligen inget större behov av den där tropiska hettan som får en att undra om man verkligen är i Sverige. Men för alla semesterfirares och sommarlediga skolbarns skull kunde det väl få bli åtminstone några dagars sommarväder också. Det kunde jag nog stå ut med när jag vet hur det gläder andra.

Men från och med uppstigningen imorgon bitti och till fredag morgon då jag går av sista natten behövs ingen värme för min skull. Vi har väldigt mycket bättre både temperatur och arnetsmiljö som helhet än under mina första 32 år i den fabriken. Men det är fortfarande varmt om det är varmt ute.

Därmed önskar jag min lilla läsekrets fortsatt trevlig helg. Ligg där ni, i hängmattan eller på stranden och lata er medan jag tjänar in 12 timmar helgtillägg plus lite annat också!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards