Alla inlägg den 5 september 2015

Av Göran - 5 september 2015 20:17

Jargongen på min arbetsplats är stundtals ganska rå. Skulle gissa att många som aldrig vistats i såna miljöer skulle bli förskräckta om de hörde vad folk kan häva ur sig till varandra och ändå fortsätta att stå på ganska god fot med varandra ändå. Jag har ju jobbat extra idag och därigenom flyttat upp ribban för oktoberlönen en aning. Imorse då jag hade stämplat in och satt mig med kaffekoppen i väntan på att få veta vilka arbetsuppgifter som väntade dök en tidigare nära arbetskamrat upp som även han var på "fel" skiftlag. Han log ett lite snett leende och sa; "Jaså du, gubbjävel, du är också ute och horar!"

Och... tja, kanske man kan säga att jag säljer min kropp till företaget men jag föredrar att se det som att det är min arbetsinsats jag säljer. Så jag svarade nåt standardsvar att med den lön vi har så måste man ju extraknäcka lite för att få ihop till grötsaltet.

På mitt eget skiftlag finns bland många andra en man med iranskt ursprung (som dock bott här sen innan han kunde gå) och han har inga som helst problem med att hans pursvenske polare kallar honom för kebabhyvlare, kamelfösare eller ökenrövare. Det låter elakt och visst ogillar jag annars den sortens epitet på medmänniskor. Men mellan dessa två är det inte tal om rasism eller diskriminering. Den Iranfödde har visserligen inte lika starka ord då han ger igen men ger igen gör han så fort han får chansen.

I min ungdom, då jag var ny på fabriken, fanns en förman som vi kan kalla Nisse för så hette han. Nisse hade en förmanskollega på skiftlaget som en dag däckades av svårt ryggskott. Och eftersom Nisse innerst inne var en godhjärtad man sa han till sin fru att de skulle gå hem till kollegan och låta honom låna deras värmedyna som brukade hjälpa mot onda ryggar. Så med frugan i släptåg ringde Nisse på hos kollegan och då kollegans fru släppt in dem gick Nisse in i deras sovrum där mannen låg, oförmögen att ta sig ur sängen. Nisse slängde värmedynan på mannens mage och sa: "Här har du din jävel! Blir inte ryggen bättre på några dagar så kan kärringen din ringa mig så kommer jag hit och slår ihjäl dig så du slipper plågas!"

En annan gång hade Nisse fått in en semesterersättare som han var väldigt missnöjd med. Då tog han med sig den unge killen ner i fabrikens källare och pekade på en betongpelare.

"Ser du pelarjäveln där borta", frågade Nisse och grabben nickade. Nisse spottade på golvet innan han fortsatte.

"Ta av dig hjälmen då och så springer du allt vad dukan med skallen före rakt in i den! Då kanske skiten i ditt huvud faller på plats så du blir lite mindre korkad!"

Kan det vara DET som kallas "management by perkele"?

Nåja, ett dagskift gjort - två kvar. Idag blev ju faktiskt ganska lättförtjänta pengar för jag hamnade i en gaffeltruck med både fungerande AC och radio där jag bland mycket annat fick höra att Finlands statsminister sagt att han var villig att upplåta sitt hem till flyktingar. I Storbrittanien (som annars inte tagit emot så värst många flyktingar från krigets fasor i Syrien med flera länder) växer fram en opinion för att ta ett större ansvar.

Säker är jag väl inte men jag trooooor att bilden av den lille döda treåriga pojken som flutit iland i Bodrum, Turkiet kanske håller på att svänga opinionen i Europa. Kanske dog den lille stackaren inte helt i onödan ändå!

Kanske talar vi, om några år, om honom som martyren som öppnade Europas ögon för det fruktansvärda som de flyr ifrån. Jag önskar så att han fått leva istället och uppleva allt det roliga som en människa kan få vara med om men när det nu är som det är så får jag kanske hoppas på martyrskapet ändå.

Sverige förlorade kvällens EM.kvalmatch på bortaplan mot Ryssland och min ryske arbetskamrat lär vara lite extra odräglig både imorgon och några dagar till. Men ryssarna vann helt rättvist, det var de som skapade mest och som spelade den bästa fotbollen. OCH... gjorde mål. Det är ju DET som räknas!

Nu ska flitens lampa släckas här och jag ska krypa i säng och vänta in John Blund så jag orkar upp innan vår herre ens fått på sig kalsongerna imorgon bitti. Ha det gott, kära ordbrukare! Vi ses igen! Förr eller senare...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards