Alla inlägg den 12 september 2015

Av Göran - 12 september 2015 11:47

Tiderna förändras. Hela tiden och oupphörligen. Det har tiderna gjort i evärderlig tid och det kommer tiderna att fortsätta med så länge någon bryr sig om att hålla koll på dem. 

Jag är ju numera en distingerad mogen gentleman, eller som unga människor föredrar att uttrycka det; En gammal gubbjävel. Och då jag ser tillbaka på min levnadsvandring, såhär långt, kan jag ju lätt konstatera att tiderna sannerligen har förändrats otroligt mycket bara på de snart 58 år jag andats jordens luft.

Det mesta förstås till det bättre även om min generation och äldre gärna knarrar att "det var bättre förr"! Medellivslängden ökar hela tiden och vi har fler TV-kanaler än jag som barn ens kunde drömma om. Som späd yngling tror jag att jag kanske tyckte att tre var en bra siffra för antalet kanaler i framtiden. Så många var ju kanalerna i radion då och jag tänkte nog aldrig tanken att det kunde behövas fler i TV heller.

Men nu är det ju inte behoven som styr utan vad man kan tjäna pengar på och därför finns det fler än någon kan hålla reda på. De flesta helt i onödan om ni frågar mig. En av dem sänder Simpsons och Family guy, flera avsnitt varenda dag, andra skildrar auktioner av övergivna förrådslokaler i Kalifornien, Texas eller New York eller en exklusiv pantbank i Las Vegas. För att inte tala om alla program om matlagning, heminredning, arga kockar, snickare eller svenska hemmafruar i Holllywood.

Därför betalar jag utan att gnälla det minsta de 590 kronor som radio/TV-avgiften kostar för att SVT ska upprätthålla någon sorts seriositet som motvikt till all denna flärd i de reklamfinansierade konkurrentkanalerna.

De har föresten just höjt den avgiften. Tidigare kostade det 519 kronor, vilket var oerhört lätt för mig att komma ihåg. Av en alldeles speciell anledning.

Roten till detta hämtas från 60-talet då jag gick i lågstadiet (1964-67) och varje skoldag inleddes med morgonbön och psalmsång. Inför påsken, varje år, sjöng vi bland annat psalm 519 som etsat sig fast i min hjärnas rymliga centrum för värdelöst vetande. "Jesus för världen givit sitt liv...", så började den och jag minns att jag tyckte att de orden var så hjärtskärande sorgliga att jag nästan grät. Dessutom påminde de mig om den fruktansvärda grymheten i att spika fast en levande människa på ett träkors och låta honom plågas ihjäl.

Tiderna förändras, som sagt, och idag har man gjort om psalmboken så nr 519 är numera en helt annan låt. Inte ens psalmboken får alltså komma undan tidernas obändiga förändring.

Men, å andra sidan, varför skulle de? Man anpassar ju hela tiden även religionerna till rådande tidsanda och drar ifrån och lägger till som det passar.

Jag har tidigare skrivit om kvällstidningarnas förändring (Läs; Förfall). Att de från att vara sensationsmakare i nyhetsbranschen gått över till att bli skvallerblaskor i klass med Se & Hör och allt vad de heter.

Men nu tycker jag mig märka en annan trend som präglar Aftonbladet och Expressen.

I den barndom jag nämnde nyss, om än kanske lite längre fram i samma barndom, dök det upp en tidning i kiosker och butiker med namnet "En ding, ding värld".

I denna skrevs om sensationella händelser i hela världen. Saker som ingen trodde kunde hända eller knäppiga rekord från Guiness rekordbok. Det mesta troligen uppdiktat eller i alla fall vinklat och tillspetsat.

Jag tänkte på den när jag läste för en tid sen om det märkliga djuret som spolats upp på land nånstans i världen, om mannen som fått ett gigantiskt horn i pannan (finns ute just nu) och många, många andra "nyheter". Gamla tiders kvällsdrakar höll inte på med sånt. De hade dåligt rykte ändå.

Jag ogillade förändringen till skvallermagasin och slutade köpa dem för många år sen. Om den senaste trenden håller i sig kommer jag antagligen snart att sluta läsa dem på nätet också.

Kanske ger de bara folk vad folk vill ha. Men i så fall skulle jag vilja ha ett allvarligt snack med "folk". För om DET är vad "folk" är mest intresserade av så är det nåt fel på "folk"!

Därför betalar jag utan minsta knorr gärna min avgift och håller SR och SVT under armarna för att de ska fortsätta att producera åtminstone LITE seriösa saker. Samt förhoppningsvis någorlunda opartiskt rapportera nyheter.

Riktiga nyheter, alltså! Inte om vad vem hade på sig på kändispartyt och med vem de kom eller gick.

Därmed avslutas detta fullkomligt meningslösa inlägg och jag tar en tur till skogs för att inventera och förhoppningsvis skörda några av mina svampställen.

Ha en fin lördag och helg, kära ordbrukare i Gnarp, Gånghester, Örsundsbro och Lidhult

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards