Alla inlägg den 23 september 2015

Av Göran - 23 september 2015 21:30

Sådärja! Då var arbetsdagarna på min långa ledighet avklarade. Nu ska jag lata mig till och med syrrans födelsedag den tredje oktober. Dagen efter ska vi på´t igen, jag och övriga på skiftlag 65.

Vi gick av i lördags morse och helgen samt måndagen var lediga. Igår var de skyddskommitté och vi höll på ovanligt länge eftersom det fanns några rätt besvärliga problem att lösa. Idag har jag varit inne och suttit på gästkontoret i ett par timmar för att förvandla mina minnesanteckningar till ett mer korrekt protokoll. Men nu är det klart och jag har nästan ingenting inplanerat som känns som "måsten".

I förmiddags fick jag tanken att göra egen remouladsås till den torsk jag tagit ur frysen för att steka till middag. Eftersom det finns att köpa på flaska tänkte jag att det kanske är komplicerat men en snabb check av receptsajterna på nätet talade snabbt om att det ju var busenkelt. 

Receptet jag valde låter såhär...


2 dl Creme Fraiche (magra varianten om man så vill)

1 knapp dl majonnäs (går bra med lightvarianten även här)

1-2 tsk dijonsenap

Salt

Vitpeppar

Citronpeppar

2 msk Bostongurka

1 dl finhackad dill


Detta rördes ihop på några minuter och smakade förträffligt till stekt torsk.

Någon av de närmaste dagarna ska jag ge mig på nåt annat som jag heller aldrig kommit mig för att göra, nämligen kålpudding. Någon kokbok behöver man ju inte nuförtiden då hela internet kryllar av recept. Jag kommer t.ex aldrig att köpa färdig guacamole när det ska ätas tacos. Sist gjorde jag själv efter recept från i-net och det blev sååå mycket bättre än den man köper på burk. Det går bra att få receptet även på det för den som eventuellt vill.

Sen... så har det varierat lite grann på den här bloggen om kommentarer publiceras direkt eller måste godkännas först. I fortsättningen kommer jag alltid att kräva godkännande från mig innan publicering. Detta eftersom någon verkar använda både min och andras bloggars kommetarsfält till att blogga själv.

Det får man göra på sin egen bloggplats, tycker jag. Det jag publicerar hädanefter är sånt som kan kallas kommentarer till det jag skrivit. Trailers/teasers för egen blogg och liknande åker direkt i sopkorgen från och med nu. Så ni vet! Det här är min blogg, ingen annonsplats för andras.

Längesen jag la ut några musiklänkar nu så ni ska få en väldigt vacker Lundellare som väldigt sällan hörs i radio.

Men såhär i höstmörkret känns den rätt stämningsfull och behaglig att lyssna på...



Det kallar jag sångtext! Här är allt fullkomligt begripligt, tycker jag!

Hoppas ni gillade den, kära ordbrukare i Sangis, Öxabäck, Kallinge och Balltorp. Sov gott! Så ses vi...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards