Alla inlägg den 26 september 2015

Av Göran - 26 september 2015 22:33

Har suttit vid dumburken nästan hela kvällen och fastnade vid Marika Karlssons show "En negers uppväxt".

En alldeles underbar föreställning om hennes uppväxt från att ha adopterats från Etiopien som litet barn och fram till idag. Hon visar prov på ett alldeles imponerande civilkurage och lyckas blanda skarp kritik mot rasism och främlingsfientlighet med en härlig humor som är alldeles lagom elak. Den lockar både till skratt men även då och då till tårar av skam över att vi, i vår upplysta tid, fortfarande kan behandla människor så illa på grund av deras härkomst

Om du missade den så rekommenderar jag att du ser den på SVT-Play för den är definitivt sevärd!

Annars så har jag funderat en del över det faktum att SD anser att deras politik vilar på en kristen grund. Jag vet ju att jag räknas som kristen eftersom jag är döpt och konfirmerad trots att jag inte är troende ett enda dugg.

Däremot kan jag ställa mig tveksam till att SD kan anse att deras politik vilar på en kristen grund. Jag menar.... Står det inte i bibeln att "allt vad ni vill att andra ska göra för er ska ni också göra för dem"?

Isåfall vill alltså SD att OM... OM vårt land skulle invaderas av främmande makt så tycker vi inte att något annat land ska ta emot de svenskar som flyr från förtrycket. Eller...?

Vem vet hur galen Putin egentligen är? Är det helt omöjligt att han får för sig att invadera Sverige och lägga vårt land under sig? Svaret blir att det kanske inte är sannolikt men omöjligt är det fanimej inte!

Och OM detta, Gud förbjude, skulle ske... Tycker då SD att våra grannar Finland, Norge och Danmark ska vägra oss svenskar att komma till dem för att få trygghet.

Som sagt så är jag inte ett spår religiös men om jag vore så skulle jag direkt ifrågasätta det kristliga i att avvisa flyktingar vid våra gränser.

Nej, SD har ingen rasism i sitt partiprogram men heller inget klart avståndstagande från rasism. Och, märkligt nog, så är de fortfarande det parti som lockar flest rasister. Är detta en slump? Har de bara en jävla otur???

Mina vördade ordbrukare vet svaret på det lika bra som jag och därför ska jag inte komma med några som helst pekpinnar. Sköt om er, kära vänner i Karlholmsbruk, Gäddede, Stavreviken och Helenelund.

Jag kommer tillbaka. Förr eller senare...

Bjuder på ännu en vacker Lundellare...


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards