Direktlänk till inlägg 30 september 2015

Liten svampskola (mycket liten)

Av Göran - 30 september 2015 21:46

 


Tyvärr blev skörden mager efter dagens svamptur i strålande solsken. Bilden ovan (lånad från Google) visar hur jag ville att det skulle sett ut men så stora klungor hittade jag inte. Det blev totalt kanske 1½ liter trattkantareller som numera är förvandlade till svampstuvning. Äldste sonen, som har en helt annan dygnsrytm än jag, har fått lov att använda stuvningen om han blir sugen på en varm macka om nån timme då jag ligger och sover men jag hoppas att han spar hälften eller åtminstone en tredjedel. För det blev sannerligen inte mycket, de krymper ju ihop till nästan ingenting i stekpannan när man förväller dem. Och jag vill ju gärna smaka lite själv också...

Däremot hittade jag en annan av mina favoritsvampar - pepparriska i ganska riklig mängd. Men... tyvärr var jag några dagar för sent ute - de hade börjat bli sladdriga och lösa. Inget att plocka, alltså!

Annars kan jag rekommendera pepparriskan till den som vill lära sig nya sorter och bredda sitt svampkunnande. Det är en kraftigt underskattad svamp i Sverige. Annat är det våra östra grannländer. Finnarna är mycker duktigare än vi på att känna igen kremlor och riskor överhuvudtaget och ryssarna lär vara ännu bättre på det.

Pepparriskan är ganska lätt att känna igen. Enda nackdelen är väl att den måste kokas av innan man äter den. Man kokar den i rikligt med vatten i tio minuter, sedan slår man av kokvattnet och sköljer svampen i kallt vatten.

Därefter skärs den i lagom bitar och steks tillsammans med lite chalottenlök eller rödlök.

Därefter brer man lite smör på en bit knäckebröd och öser på svampen och njuter. Smaskens!

Jag lånar en bil från Google även på den...




Pepparriskan är brun på ovansidan hatten, ungefär som en pepparkaka. Den har ofta en liten grop rakt över dess fot och i denna kan det ibland finnas en liten "vårta". Den har ljusgula till vita skivor under hatten.

Foten är lätt att bryya rakt av, som på alla kremlor och riskor. Bryter man hatten tränger det fram en vit mjölkliknande vätska som smakar starkt om du tar lite på tungan. Nästan som Tabasco! Den räknas som svagt giftig men det försvinner med avkokning i 10 minuter.

Likaså försvinner giftet om man torkar hattarna. De kan sedan smulas sönder och användas som krydda i grytor eller svampstuvningar på mindre smakrika svampar. Också väldigt användvart!

Jag lånar bilderna eftersom.... Jo, jag kom ihåg att ta med kameran! Men vad jag INTE kom ihåg var att kolla laddningen på dess batteri. Som var obefintlig... Så det blidde inga egna bilder idag.

Men en härlig höstdag ändå och en hel del frisk luft så man får väl vara nöjd. Imorgon kanske jag tar en tur och kollar några andra av mina stamställen.

Därmed önskar jag mina kära ordbrukare god natt i Örkelljunga, Svanesund, Harmånger och Ransäter. Sov gott och dröm vackert!



 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

1 oktober 2015 09:18

Blodriska har jag plockat men jag visste inte att pepparsiskan gick att äta. Vet ju hur starkt den smakar på tungan. I år är det dåligt med svamp annars brukar jag ha peppariska på gräsmattan i skogsbrynet

http://skogsnuvan.bloggagratis.ses

Göran

1 oktober 2015 12:10

Jodå, men efter avkokning som sagt. Riktigt god! Torkad och pulvriserad kan du använda den för att "hotta" till t.o.m en stuvning på burkchampinjoner. Då även god som krydda i köttgrytor. Gärna på vilt!

 
TantGlad

TantGlad

1 oktober 2015 21:45

En lektion i svamp var väl inte så dumt. Intressant.
Gott är det med svamp.

Trevlig kväll!

http://tantglad.bloggo.nu

 
gun

gun

2 oktober 2015 11:02

Här nere hittar vi fortfarande fina kantareller...
Svamp är super gott!
Du får ha en fin helg kanske svampplockning?
Själv ska jag gå på en mordgåta.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 27 mars 19:23

Måndagen och tisdagen liksom bara försvann. Och snart har väl även onsdagen följt i deras spår. Det grämer mig en aning att när jag nu äntligen hittade ett sätt att se all ishockey i hela Europa och även i Nordamerika helt gratis så är favortlaget ut...

Av Göran - Tisdag 26 mars 09:50

God Tisdagförmiddag på er, kära ordbrukare! Den här dagen började  tidigt. Redan halv fem vaknade jag utan att kunna somna om. Låg dock kvar ändå i en halvtimme innan naturen krävde uppstigning. En dusch och en kopp kaffe och sen byta lakan i sänge...

Av Göran - Fredag 22 mars 11:29

Nu är han äntligen här, mitt allra första barnbarn! Han skulle ju ha kommit igår egentligen men han tog sån tid på sig att det hann bli fredag. Lik sin pappa är han och givevis det mest fantastiska barn som någonsin fötts! Precis som ALLA barn både f...

Av Göran - Torsdag 21 mars 11:42

Jamen, det har ju liksom bllvit lite av en tradition att jag lägger ut "21/3" av och med Dan Hylander och Raj Montana Band när datumet infaller. Den har passerat 40-stecket och Dan själv fyller sjuttio i år om jag inte minns fel. Men både han och låt...

Av Göran - Onsdag 20 mars 14:15

Det där med att åka kollektivt kanske inte är så dumt i alla fall! Imorse efter duschen kände jag hur tjockt mitt hår började bli och grämde mig lite över att jag f.n har lånat ut bilen till yngstingen. Men han behöver den ju mycket mer än jag för at...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards