Alla inlägg den 30 november 2015

Av Göran - 30 november 2015 22:21

Så tog den slut då, min lätt förlängda frivecka. Det är måndag kväll men för mig är det måndag morgon imorgon bitti eftersom jag börjar jobba då. En evig tur var det att jag förlängde denna ledighet med att inte jobba några nattskift förra gången jag skulle ha gjort det. För jag hade ändå inte kunnat jobba eftersom förkylningen slog till med full kraft redan då jag kom hem efter skyddskommittéen förra måndagen. Jag brukar oftast försöka göra klart protokollet inom ett dygn eftersom minnet gärna sviker om man väntar för länge. Och ibland räcker inte anteckningarna heller för att blåsa liv i förlorade tankar. Men nu senast dröjde det till torsdag innan jag orkade släpa mig iväg och skriva det.

Träningen halkade förstås också efter vilket känns retfullt när jag var så duktig den första veckan efter invägningen i tävlingen. Men idag har jag i alla fall klarat av ett lättare pass och samtidigt konstaterat att det som hänt runt min midja (byxor som vill följa tyngdlagen) inte eller i alla fall knappt syns på vågen.

Därför är det viktigt att jag får vara frisk nu och komma igång ordentligt med passen på gymmet. Medan jag körde bensparkmaskinen idag tänkte jag att om imorgon är en sån där morgon då jag vaknar en halvtimme innan klockan larmar så ska jag tamigtusan klä på mig och köra ett pass innan jobbet. Inte hårt men såpass att jag måste duscha åtminstone. För efter tolv timmars arbete är det svårt att hitta orken för att gå till gymmet.

Inte nog med att jag själv varit krasslig, båda mina inneboende parasitbarn snörvlar och hostar också och vi skyller alla på yngstingen i familjen som var här på storasysters födelsedag, den 19;e, och troligen smittade oss alla tre.

I "Halv åtta hos mig" i TV4 är de på Åland denna vecka och jag undrar ibland vad det är med den där finska kolonin vid Sveriges kust som gör att jag gillar den så mycket. Så fort jag ser nåt på dumburken som handlar om Åland känner jag på nåt sätt som om jag hörde hemma där. Som om jag skulle trivas om jag flyttade dit.

Om det är deras sjungande dialekt eller nåt annat låter jag vara osagt men Åland utövar nån konstig dragningskraft på mig. Ändå har jag bara besökt ön en enda gång och det är nog närmare trettio år sen.

Inte är det mycket jag minns av DET besöket. Mitt starkaste minne är nog den vidunderligt delikata räkmacka jag åt i cafeterian på båten mellan Grisslehamn och Ålands huvudstad, Mariehamn. Och att min dåvarande bättre hälft surnade till då jag tog in en starköl och en snaps till den famösa smörgåsen. Än idag är den bland det godaste jag ätit i hela mitt liv. Och det i en enkel cafeteria på en liten pråm till båt som kanske var en femtedel av färjorna som går från Stockholm till Åland, Finland och Baltikum. Pytteliten alltså!

Men känslan minns jag och den fanns hos mig redan då. Att jag gillade Åland högt och rent och att jag skulle kunna tänka mig att bo där för gott. Oavsett den goda räkmackan.

Kudden ropar förföriskt efter min tjocka skalle så det är väl lika så gott att låta den få som den vill. Ni vet väl att det bästa sättet att bli av med en frestelse är att falla för den!

Sov gott, kära ordbrukare, i Bastuträsk. Orminge, Vedevåg och Örsundsbro! Vi ses! När andan faller på...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards