Alla inlägg den 15 januari 2016

Av Göran - 15 januari 2016 13:44

Tja, kanske är det inbillning men när jag ser ut genom fönstren till den arton grader kalla värld som finns därute så ser jag att fullt dagsljus råder ännu fast klockan snart är tre på eftermiddagen. Eller är det bara för att jag vill att det ska vara så?

På dotterns begäran har jag smojsat till en korvstroganoff som blev alldeles suverän. Den ska ätas om nån timme med kokt ris som jag ju egentligen inte alls ska äta. Ris är nämligen "o-LCHF-igt"!

Men nöden har ingen lag. Skulle riva blomkål och göra blomkålsris till mig själv och därför tittade jag på det halva blomkålshuvud som jag hade i kylen innan jag åkte och handlade förut. Det såg fräscht ut.

Men... jag lyfte ju aldrig på det och kollade undersidan vilket jag gjorde för en stund sen istället. Jag ska bespara er en närmare beskrivning, låt oss bara konstatera att det numera ligger på rätt plats. I soptunnan.

Så inte åker jag en gång till utan väljer att äta lite ris istället. Får väl köra ett extra tufft pass i träningslokalen imorn för att kompensera.

Nej, januari är fanimej inte rolig! Men vi är ju åtminstone halvvägs igenom den nu. Februari är i alla fall lite bättre för då brukar man märka lite tydligare att ljuset kommer tillbaka.

Skulle köpa hem ved också från Lidl men den var slut. Det lär väl vara fler än jag som vill elda under kalla, mörka vinterkvällar och utan egen skog är man ju tvungen att köpa. Inte heller har jag någon vedbod så jag kan köpa hem ett lass som jag kapar och klyver själv utan får nöja mig med två 40-liters nätpåsar för 100 kronor.

Och nu har jag alltså inte ens det. På min närmaste Statoil säljer de också såna där påsar men där tar de 89 kronor styck för dem. Inte riktigt dubbla priset men alldeles för dyrt för ett par ynka brasor.

Läser i kvällsblaskorna om nya Kommunal-skandalen och konstaterar att det där gamla talesättet att makt korumperar är alldeles sant. Det spelar tydligen ingen roll på vilken sida man skaffat sig en position där det går att snika åt sig pengar, lägenheter, krogbesök eller whatever så tar man chansen.

Skulle jag ha gjort det själv om jag hade haft en sån position? Jag hoppas inte det. Men samtidigt kan jag tänka mig att det finns en kultur däruppe som är lätt att dras med i när man hört andra som hittat sätt att rättfärdiga sitt beteende på olika sätt.

Å andra sidan är det så få numera som är fackligt aktiva så pressen på de där höjdarna är ju inte så stor. Inte så många intresserar sig för vad deras medlemsavgifter tar vägen. På sikt tror jag att det är farligt för oss fackmedlemmar att strunta i vad de "stora" pojkarna och flickorna har för sig på sina kanslier eller på sin fritid för våra surt förvärvade slantar. Inte för att jag tillhör just Kommunal men det är nog samma skojare inom alla förbund har jag en känsla av.

Nej, åt h-e med både pampar, politiker, kyla och januari. Ikväll ska jag elda upp de stackars vedpinnar jag trots allt har kvar och ta mig ett glas vin framför TV;n. Gör det ni också och glöm helvetet därute för en stund!

Skål (i förskott) på er, kära ordbrukare i Simlångsdalen, Eslöv, Dala-Järna, Frillesås och Kvikkjokk!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards