Direktlänk till inlägg 27 januari 2016

Bara att slanta upp och se glad ut

Av Göran - 27 januari 2016 15:31

Bet, kära ordbrukare, det vill man ju inte gå! Men det gjorde jag när det gällde problemet med min blå ögonsten. Vindrutetorkarna som inte gick, alltså. 

Nu går de. Och gick gjorde även dryga tvåtusen kronor från mitt konto till verksta´n dit jag tvingades lämna min plåtkamrat imorse. Det var bara att slanta upp och försöka se glad ut.

Men... sån´t är livet! Herren ger och herren tar, sägs det. Så jag utgår ifrån att GF (Gud Fader, alltså) ser till att hålla sin hand över de rätta hästarna i kvällens V86-trav på Åby och Solvalla. Jag menar, när han tog på morgonen borde han väl ge på kvällen... Eller?

Nej, det är nog bara att gilla läget. Tvåtusen mindre att röra sig med tills februarilönen kommer men å andra sidan slipper jag gå eller åka buss till jobbet imorgon bitti. Man blir ju bekväm av sig när man är bortskämd med att ha bil som funkar. Det märkte jag på förmiddagen då jag tog bussen till jobbet för att skriva protokollet från gårdagens skyddskommitté medan de hjärnceller som lagrade infon ännu var vid liv.

Jodå, såklart hade jag anteckningar också men jag brukar inte skriva ner så mycket utan förlita mig till stor del på mitt minne. Därför vill jag också göra det klart inom de närmaste dagarna efteråt.

Polarkylan har dragit vidare för denna gång, det är slaskväder igen vilket gör mig ännu gladare att bilen är lagad för när de saltar vägarna är det svårt att vara utan de där klämmorna för p-böteslapparna. Möter man en buss t.ex så säger det bara FLAFS (ungefär) så är sikten framåt ett minne blott. Saltblandad snösörja är svårt att se igenom.

På jobbet hade vi för ett par år sedan en amerikansk vd som visst trodde att Sverige funkade likadant som hans hemland. D.v.s att om någon halkar och skadar sig på företagets område så kan man stämma dem på mångmiljonbelopp. Därför såg han till att skaffa hem salt som var så koncentrerat att det smälte snö och is hur kallt det än var ute. Vi hade alltså vattenpölar vid -20 grader.

Dessutom hade vi gråvita golv i alla lokaler där man går in med samma skor som ute. På en fabrik är det de flesta lokaler utom kontorsdelen. Våra stackars lokalvårdare slet som djur men först framåt midsommar kunde golven börja se normala ut igen. Då och då har jag undrat om det ens är lagligt att lägga ut så starka saker på marken. Antagligen ökade salthalten en aning i Sundsvallsfjärden under de där åren. 

Men det har säkert Ljungan och Selångersån balanserat upp igen nu för de senaste åren har man sandat istället.

Det skymmer utanför fönstren och jag ser att klockan närmar sig fyra. Så ljuset kommer tillbaka, sakta men säkert.

Det gör även jag förr eller senare, bara jag får leva och ha hälsan någorlunda i behåll. Till dess tillönskas ordbrukarna ett underbart liv. Om nu ett sånt är möjligt, en onsdagseftermiddag i januari...

 
 
Gubbfan

Gubbfan

27 januari 2016 17:07

Skall hålla en tumme för att GF är med dig.
Fast jag undrar om GF är Gud Fader egentligen.
Kan det inte vara ett fruntimmer egentligen.

Ja du har säkert läst den här:

EN DAG I EDENS LUSTGÅRD ROPADE EVA HÖGT TILL GUD:
- Min skapare, jag har ett problem.
- Vad är ditt problem, Eva?
- Jag vet att du skapade mig och försåg mig med denna vackra trädgård med alla dessa underbara djur och den dråpligt roliga ormen, men jag är helt enkelt inte lycklig.
- Hur kan det komma sig, Eva? hördes det uppifrån.
- Min skapare, jag är ensam och dödligt trött på äpplen.
- Jaså, är det där problemet ligger då har jag en lösning. Jag ska skapa en man till dig.
- Vad är en man?
- Denne man kommer att vara en varelse full med skavanker och dåliga egenskaper. Han kommer att ljuga, bedra och skryta; med andra ord, han kommer att ge dig bekymmer.
Men han kommer också att vara större, snabbare och tycka om att jaga och döda saker. Han kommer att tillfredsställa dina fysiska behov. Han kommer dessutom att gotta sig i barnsliga nöjen såsom slagsmål och sparka på en boll.
Eftersom han inte kommer att vara alltför skärpt, måste du hjälpa honom tänka efter och ständigt vara honom behjälplig med lämpliga råd.
- Det låter för bra för att vara sant, sa Eva med ögonbrynen höjt av förvåning. Vad är haken?
-Tja, svarade Gud, du kan få honom på ett villkor.
- Vilket då?
- Som jag nämnde tidigare; denna man kommer att vara stolt, arrogant och beundra sig själv mer än allt annat så du måste låta honom tro att jag skapade honom först. Du får aldrig glömma bort det. Detta blir vår alldeles egna lilla hemlighet du vet - oss kvinnor emellan...

Så om GF är en karl så kan man ju inte lita på honom. Vi är ju som det står ovan.

Men jag håller en tumme för dig i alla fall. Det kan inte bli två tummar för det blir besvärligt att fixa kaffet under eftermiddag och kväll med båda händerna blockerade.
Man måste ju vara solidarisk med kaffeodlarna och dricka guds gåva.

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

 
skogsnuvan

skogsnuvan

28 januari 2016 09:28

men hua gubbe vilken otur. Så dyrt för en sådan skitsak. Bilar är ett elände när dom inte funkar. Hoppas nu bara att du vann på travet. Här är det äntligen ganska milt men nu är det ett nytt problem. Timmerbilarna på smala vägen som kör som galningar. Idag måste jag iväg och gruvar mig som sjutton för det går inte att möta mer än på enstaka mötesplatser. Hoppas du får en bra dag och som sagt att du vinner

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Torsdag 28 mars 13:42

Det moderna bondfångeriet börjar ta sig nya skepnader! Bara idag har jag anmält fyra annonser på FB där den ena utgav sig för att vara Youtubern och infuensern Joakim Lundell, alias Jockiboy, i en intervju hos Bianca Ingrosso. Man hör att det är ha...

Av Göran - Onsdag 27 mars 19:23

Måndagen och tisdagen liksom bara försvann. Och snart har väl även onsdagen följt i deras spår. Det grämer mig en aning att när jag nu äntligen hittade ett sätt att se all ishockey i hela Europa och även i Nordamerika helt gratis så är favortlaget ut...

Av Göran - Tisdag 26 mars 09:50

God Tisdagförmiddag på er, kära ordbrukare! Den här dagen började  tidigt. Redan halv fem vaknade jag utan att kunna somna om. Låg dock kvar ändå i en halvtimme innan naturen krävde uppstigning. En dusch och en kopp kaffe och sen byta lakan i sänge...

Av Göran - Fredag 22 mars 11:29

Nu är han äntligen här, mitt allra första barnbarn! Han skulle ju ha kommit igår egentligen men han tog sån tid på sig att det hann bli fredag. Lik sin pappa är han och givevis det mest fantastiska barn som någonsin fötts! Precis som ALLA barn både f...

Av Göran - Torsdag 21 mars 11:42

Jamen, det har ju liksom bllvit lite av en tradition att jag lägger ut "21/3" av och med Dan Hylander och Raj Montana Band när datumet infaller. Den har passerat 40-stecket och Dan själv fyller sjuttio i år om jag inte minns fel. Men både han och låt...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards