Alla inlägg den 7 februari 2016

Av Göran - 7 februari 2016 18:59

Vad är lycka egentligen? Det går inte att ge något enkelt svar på den frågan för det varierar. Både från person till person och från en tid till en annan.

När man var fem år kunde lycka vara att få en tablettask (finns Tutti-Frutti fortfarande) eller att vakna en höstmorgon och se att det kommit snö ute. Eller bara att få gå ut en tidig morgon INNAN snön kommit och med sina gummistövelbeklädda små fötter vara den som först hann trampa hål i isen på vattenpölarna. Ännu tidigare i livet gav även en ofrusen vattensamling lycka för det var ju kul att hoppa i dem så vattnet stänkte metervis.

Blir man lycklig av pengar? Nej, jag tror inte att pengar och rikedom skänker annat än möjligen kortvarig lycka. Förvisso kan de befria en från vissa bekymmer men rent generellt tror jag inte att miljonärer är lyckligare än oss vanliga dödliga. Men man får ju istället nya bekymmer för hur man ska förvalta och helst få pengarna att föröka sig.

"Mycket vill ha mer" sägs det och det ligger en hel del i det.

Ett annat gammalt talesätt säger att "Lite räcker och mycket går åt". Det använde ofta min mormor då jag växte upp. Vi hade sommarbostad i en väldigt liten, väldigt primitiv och väldigt gammal fäbodstuga utan både VC och rinnande vatten. Där dök det ofta upp släktingar och andra bekanta som ville "överraska" (Läs: Bo gratis i lantlig miljö några dagar)

Och även om det ekade nästan tomt i skafferiet sa hon aldrig nej. Inte heller behövde någon gå hungrig eller sakna en plats att sova på. "Finns det hjärterum så finns det stjärterum!" Om så bara på en luftmadrass på golvet.

På nåt vis lyckades hon alltid trolla med knäna och klara av det.

Och alla var nöjda och glada utom kanske hon själv. Eller föresten... Jag tror att det nog ändå gav henne en slags lyckokänsla av att klara av att både härbärgera och utfodra mer eller mindre avlägsna medlemmar av släkt och bekantskapskrets. 

Sen hade hon förstås ett annat talesätt när de gav sig iväg (men det hörde oftast bara jag)...

"Det var roligt att ni kom", brukade hon säga innan bildörrarna stängdes. När bilen börjat rulla brukade hon lägga till att "men det var ganska roligt att ni for också¨...". Inte elakt utan bara på skoj. För såklart var det jobbigare med en hel familj utöver oss själva..

Lycka är alltså olika saker för olika människor vid olika tillfällen!

Men... med så många "olika" borde väl det också vara ett mått på lycka? Sug på den, alla flyktingmotståndare!

För just mig, just idag var lycka att öppna frysen när jag kom hem för att se efter vad som fanns i matlådeväg inför morgondagens arbetsdag. För gissa vad jag hittade som höjde mitt humör en hel del!

Jo, en alldeles lagom plastlåda med hemlagat rotmos och kokt rimmad fläsklägg. Just då var det allt som behövdes för att ge mig några sekunder av ren lycka. För jag trodde egentligen inte att det fanns några lådor kvar alls i frysen. Och så ligger rotmoset bara där och ser orangeaktigt och mumsigt ut. Sann lycka! Ett Halelujah Moment!

Det tillönskar jag er också, kära ordbrukare. Öpnna ögonen och hitta lyckan i din närhet, i din vardag!

Den finns där, det gäller bara att öppna ögonen och hitta den! Kanske i form av rotmos eller nåt annat som just du blir lycklig av. Eller också i form av en kär närstående eller en katt eller hund som älskar dig förbehållslöst.

Eller nåt annat, det vet ni bäst själva. Jag har sagt det förr och säger det igen; "Om ingen annan gör dig lycklig - Gör det själv!"

Sov gott Sverige! Var ni än är!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards