Alla inlägg den 14 februari 2016

Av Göran - 14 februari 2016 12:52

Alltså, vad är det för jävla fel på folk? Ja, inte allt folk förstås utan alla de där som använder orden; "Jag-är-inte-rasist-men..." 

Jodå, jag vet att jag skrivit om detta förut men jag hör ju fler och fler som gnäller över en jävla massa trams. På Willys häromdagen hörde jag en kvinna i min egen ålder ungefär som stod och pratade med en bekant hon stött på bland fläskfiléer, ostar och sillburkar m.m. 

"Jag ska hem och göra nege..., nejvisst, chokladbollar ska man ju säga nuförtiden! Man får ju inte kränka de där stackars nysvenskarna!" (det sista ordet nästan spottade hon fram på ett väldigt föraktfullt sätt)

Jag såg att hennes väninna inte delade hennes åsikter för hon ville inte alls diskutera eller ens hålla med. Hon blev liksom generad och såg ut att få lite tunghäfta

Själv ilsknade jag till inuti och tänkte att henne är det då inte ett förbannat dugg synd om ifall såna saker är de värsta bekymmer hon har. Jag har också slutat säga negerbollar om de där små kulorna av smör, kakao, havregryn och socker och det bekommer mig inte ett dugg. Jag använde också det ordet förr ända tills jag insåg att det kanske kunde finnas människor som blir kränkta av det. Det räcker, tycker jag.

Är det så hemskt att byta ut några ord i vokabulären för andras skull? Är det verkligen ett problem?

Vi byter ju ut ord hela tiden. Hur många sa t.ex cool, brainstorm, outsourcing på femtiotalet? Men det verkar nästan ingen bekymra sig över.

Min granne ovanpå stod ute på parkeringen när jag kom hem för ett par dagar sedan och vi konstaterade att vaktmästarna börjar skotta den lilla trappa som leder upp till cykelförrådet. 

"Och det är väl lätt att räkna ut varför", sa hon sen med en snörpning på munnen och fyllde på med att det säkert var den somaliska kvinna som flyttat in ovanför henne som hade klagat på snöröjningen och ville ta sig in med barnvagnen i cykelboden.

Och??? Tänkte jag då...

Vad spelar orsaken för roll? Det är ju bra för oss alla som bor i huset att snöröjningen förbättras! Eller...? Så varför skulle det göra någon skillnad om nån i huset bett om det eller om de kommit på det själva?

Även denna gång behärskade jag mig men sa att anledningen kvittar väl egentligen och att jag tycker att det är jättebra att man kan gå den vägen även vintertid. Närmare både till bilen och till soprummet för oss alla.

Folk hittar hela tiden nya anledningar att angripa invandring, flyktingar och tiggare. Och det "vet" också så jävla mycket om hur snuskigt bra de har det på sina flyktingförläggningar. Allt de får för våra skattepengar! Det ena längre ut i det blå än det andra.

Och de som gnäller allra värst är såna som själva livnär sig på försäkringskassan eller socialkontoret. Är de kanske rädda att kommunens kaka ska krympa och det ska drabba dem själva?

Och slumpar man runt här bland bloggarna så hamnar man rätt snart hos någon representant eller sympatisör till SD eller ännu värre som sprider propaganda för att piska upp rädslan och hatet ännu mer. 

För det är ur rädslan som hatet kommer. Nu har flyktingströmmen minskat men rasismen bara ökar. Jag märker det varenda dag. Människor som jag känt i årtionden som börjat förändra sitt språk och använda ord som blatte, svarting, chokladtomte och mumla om att det väl bara är en tidsfråga innan svensken är i minoritet i sitt eget land. Att det kanske snart blir moskéer i varenda gathörn och att ramadan blir obligatoriskt i våra skolor.

Man blir som trött. Hur jävla dum får man bli?

Och de är samtidigt livrädda för att kallas rasister. Jamen, sluta för fan med att säga rasistiska saker då! SD är inte rasistiskt i sitt partiprogram, de bara för en restriktiv invandringspolitik. Ändå hävdar jag bestämt att det är ett rasistparti eftersom det kryllar av rasister i partiet. Och till syvende og sidst så är det ju medlemmarnas och väljarnas vilja som styr vart partiet går.

Usch ja, och detta skriver jag om på alla hjärtans dag. Jamen, det är väl en kärlekshandling om något - att bry sig om sina medmänniskor och protestera mot att de behandlas illa. När man lyssnar på vissa låter det mer som om att det är oss svenskar det är synd om. Som aldrig varit ockuperade av främmande makt. Som aldrig upplevt varken svält eller krigets fasor.

Det är tydligen en gigantisk uppoffring att byta namn på ett bakverk...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards