Alla inlägg den 29 februari 2016

Av Göran - 29 februari 2016 21:16

Nästan kusligt! Nästan övernaturligt hur jag för ett par timmar sedan fick lust att höra youtube-klippet nedan med Josefine Nilsson och Totta Näslund. Av en händelse föll min blick på kommentarerna nedanför och jag riktigt fryser till när jag ser ord som "together in heaven" och "Vila i frid, Josefine!".

Totta gick bort för flera år sen i cancer men Ainbusk-tjejen med den sensuellaste röst jag nånsin hört är väl minst tio år yngre än jag, tänkte jag. Inte kan väl hon...?

Men det kunde hon, Det konstaterades då jag kollade nyhetsmedia strax därefter. 

Den nyheten träffade som en spark i magen. Bland svenska sångerskor var hon en av mina allra största favoriter med den där lite hesa, sensuella rösten som aldrig helt lyckades dölja hennes gotländska härkomst. Kanske var det just den där Gotlandsaccenten som gjorde det. I vart fall var det en av de saker som gjorde just henne speciell!

Det märkligaste av allt var att jag satt och läste på Aftonbladets förstasida när ingivelsen kom att gå in på youtube och lyssna på just den låten. Då stod det inget om henne. Men under den minut det kan ha tagit att fatta såpass att jag ville kolla fakta var det toppnyheten på sidan.

Jag kände henne förstås inte alls. Mig veterligen finns inga som helst band mellan oss och ändå händer en sån sak. Men jag beundrade hennes artisteri, framför allt sångrösten och sättet hon sjöng på.

En stor förlust för Sveriges musikliv och jag vet att för lång tid framöver kommer detta blonda skogsrå från Gotlande att leva vidare i mitt och många andras minne. Sov gott, Josefine! Din ljuva stämma kanske har tystnat men lever vidare ändå. Alltid inom mig!

Och du... Jag är övertygad om att om Elvis fått höra vad du och Totta gjorde med hans "Always on my mind" hade han gett er stående ovationer.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards