Alla inlägg den 14 mars 2016

Av Göran - 14 mars 2016 19:57

Törs man köpa en Citroen? Jag provkörde en C5;a idag och blev smått förälskad. Men... jag har aldrig ägt en fransk bil och känner mig lite tveksam till om man törs lita på dem i vårt mer kylslagna klimat. Att köra den var en ära, en härlig upplevelse. Den svarade omedelbart på gaspådrag och kändes stark även på relativt hög växel vid lägre fart. Sköna stolar och en åkkomfort som slår det mesta, men DET visste jag sen länge att man åker bekvämt i Citroen. När det gäller komforten är det inte många som slår dem på fingrarna.

Nu är det ju ingen storaffär om miljoner eller ens hundratusentals kronor utan det handlar om en 10 år gammal bil som rullat 15 500 mil och ändå är mycket fräschare än min gamla SAAB från tidig stenålder.

Den SAAB som bilhandlaren erbjöd sig att byta in för 3000 kr FAST jag berättade ärligt och uppriktigt om felen som hittades vid besiktningen. Bara en sån sak! Jag hade nånstans tänkt att OM det blir bilköp så lär jag väl få köra min blå trotjänare till skroten och vara glad om jag slipper betala dem för att ta emot den.

Blå trotjänare mot ny kärlek i silvermetallic. Ett skåp (combibil) igen fast jag helst velat ha en sedanmodell. Men gör man en bra affär så får man väl tumma lite på sina önskningar. Och det finns ju fördelar med att ha lite extra lastutrymme emellanåt!

Så nu får jag väl våndas över natten och försöka bestämma mig.

En sån här...

 

Mot en sån här (färgerna ser ungefär rätt ut på båda bilarna men jag har snyggare fälgar på min SAAB. Bilen på bilden har dock mindre rost än min...)


 


Lyxbekymmer? Jomenvisst är det så. Men man vill ju inte köpa grisen i säcken även om man inte blir totalt ruinerad om det inte går som jag hoppas. Jag handlar liksom inte i de prisklasserna.

Så om någon av de vördade ordbrukarna har kunskaper om Citroen kan ni väl skriva en rad och dela med er. Ris såväl som ros, förstås! Gärna snart innan jag tar mitt beslut!

Bara en dag kvar nu av min frivecka innan jag ska på´t  igen på onsdag morgon. Ryggen har varit riktigt snäll hela dagen så den är nog snart läkt nu, tror jag.

Så jag tillönskar er alla en fortsatt trevlig kväll. Själv ska jag krypa upp i soffhörnet och titta på "Det okända" om en dryg halvtimme. Sov gott i slott och koja!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards