Alla inlägg den 14 april 2016

Av Göran - 14 april 2016 20:07

Jag känner en Sverigedemokrat. Vi kan kalla honom, för det är en han, för Lars Andersson. Han heter nåt annat, såklart, men Lars Andersson är ungefär lika vanligt som hans rätta namn.

Nu har jag ju, en gång för alla, sagt att jag inte ska hänga ut privatpersoner här i bloggen så därför väljer jag att fingera hans namn. 

Lars Andersson har jag känt sedan c:a 35 år. Han är ett par år yngre än jag och de 25-30 första åren jag kände honom hade jag uppfattningen att han hade ETT enda intresse i livet, nämligen sig själv och sitt eget väl och ve.

Lars var enda sonen, enda barnet, till två föräldrar som fick honom efter att de båda passerat 40. Hans föräldrar är döda sen länge och han bor i föräldrahemmet som säkerligen var färdigbetalt när han ärvde det tillsammans med mammans och pappans sommarstuga i en av grannkommunerna.

Därför stämplade jag tidigt Lars som en extremt bortskämd. extremt efterlängtad son till ett strävsamt halvgammalt par. Och helt fel ute var jag nog inte.

Vi har jobbat ihop periodvis men under många år bara haft med varandra att göra ytterst sporadiskt. Under de senaste 5-6 åren har vi endast haft kontakt p.g.a att vi båda är skyddsombud i samma organisation.

Lars påminner utseendemässigt en hel del om min barndoms tidigaste TV-personligheter, Humle och Dumle. Om ni minns dem. Och, som sagt, hans främsta intresse i livet är att göra livet så bra som möjligt för sig själv.

Politiskt har han gått från någon slags sosse till övertygad moderat för att, på senare år, helt och hållet slukas av den nyfascistiska SD-ideologin. Från början verkade han mest prata om det för att chockera sin omgivning men allteftersom tiden gått verkar han mer och mer övertygad om att Jimmy Åkessons parit är det enda rätta.

Och... det är nu jag börjar bli en aning orolig!

Jag menar...

Att människor har olika politisk uppfattning är inget konstigt. Det är väl t.o.m så att det egentligen är friskt att inte alla tycker likadant.

Men då jag hör Lars (och andra) öppet säga att... "Jag läser inte PK-media längre. Det är bara propaganda!" blir jag allvarligt oroad. Vart för det dina tankar då man dömer ut vissa nyhetsmedia till förmån för andra (avpixlat och liknande) med motiveringen att det t.ex SVT, SR och den fria svenska pressen sysslar med syftar till är att sprida irrläror och att lura i oss en massa skit.

Personligen blir jag mer oroad när nån vill få mig att tro att den ena nyhetskällan är mer trovärdig än de traditionella demokratiska tidningarna eller radio- och TV-kanalerna.

Historien lär oss ju att så fort det dyker upp krafter som vill få oss att tro att vi är lurade så är det de själva som far med osanning. Som vill indoktrinera och skapa misstro.

För mig är det få saker som är mer oroväckande än när någon påstår sig ha monpol på sanning och verklighet. När någon säger sig veta "den enda vägen"! För det finns aldrig bara EN väg, det finns alltid alternativ.

Det finns alltid olika vägar att gå och den ena behöver inte vara mer "rätt" än den andra.

Så... var kritiska, kära ordbrukare! Mot sossar, moderater och centerpartister men OCKSÅ mot Sverigedemokraternas lära om att de är de enda som har den rätta sanningen. Inget är farligare än de som hävdar att de har monpol på sanning och rättvisa!.

Du kan ju tänka själv så varför låta Jimmy Åkesson eller någon annan tänka åt dig. De är inte smartare än du!

Lars, som jag berättat om, är övertygad om att SR, SVT, Aftonbladet och Expressen m.fl bara vill lura i honom vad han kallar PK-åsikter (Jag TRO att "PK" står för Politiskt Korrekt). Till den infon är han helt okritisk liksom till det mesta som publiceras på "avpixlat.se" och liknande sajter. Varför inte vara lika kritisk till allt???

Om A ljuger så betyder det ju inte automatiskt att B talar sanning. Eller...?

Förlåt att jag inte kan låta bli att lägga ut denna länk igen. Se den och försök sedan att övertyga mig att Sverigedemokraterna har mer rätt än PK-partierna


Men... om ni kan det... Tja, det återstår att se!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards