Alla inlägg den 1 maj 2016

Av Göran - 1 maj 2016 21:45

Att de aldrig ger sig! De där som ideligen mailar och talar om att jag vunnit det ena eller andra. Jag menar, det är väl dryga tio år sen man fattade att ingen vinner ens en påse skit utan att ha betalat för en lott eller andel av något slag.

Ändå fortsätter de att komma, de där mailen där det står som rubrik att min vinst väntar på mig. Som tur är sorterar hotmail (msn) bort de flesta och lägger dem i skräppostlådan men om man tittar där så häpnar man ändå över hur enträgna de faktiskt är.

Så antagligen finns det en herrans massa korkat folk som tror på deras mail och inbillar sig att man kan bli rik utan att anstränga sig det minsta.

Under min uppväxt hade jag en kompis som hette Mats-Ola ooch sedermera körde ihjäl sig på motorcykel. Men då vi båda var små rara barn bodde han med sin mamma och pappa i hans mormors hus. Mormodern bodde på bottenvåningen och Mats-Ola med föräldrar och storebror på övervåningen i en villa med "fattiglappar", d.v.s eterniteplattor på fasaden. 

Mats-Ola gillade att busa med folk per telefon och en gång då jag var hemma hos honom ringde han sin mormor på våningen under och förställde sin röst när han sa sig representera den lokala pensionärföreningen. Han sa till henne att de haft ett lotteri på kaffebiljetterna från senaste mötet och att hon (mormodern) vunnit en säck potatis.

Gumman svalde betet med hull och hår och han hann bara lägga på luren så hörde vi hur dörren slog igen på undervåningen och tanten kom farande uppför trappan medan hon skrek; "Hallå, jag har vunnit en säck pärer!"

Hur hon reagerade sen då hon eventuellt insåg att hon var lurad vet jag inget om men jag tänker på det där då och då och tycker nästan lite synd om henne.

Idag är både hon och Mats-Ola borta liksom huset de bodde i. Men tomten är kvar i släktens ägo och Mats-Olas storebror bor idag i det hus som idag står där det gamla fanns.

Eftermiddagen/kvällen tillbringade framför TV;n och GIF Sundsvalls bortamatch mot Hammarby. 1-1 blev det och fast jag kanske borde vara nöjd med en poäng på bortaplan svider det litegrann att det inte blev en trepoängare. Bajen blev blåsta på en straff av domaren men GIF borde ändå ha segrat eftersom de blev lurade på tre straffsparkar som i mina (opartiska?) ögon av rättsskiparna.

GIF har inlett säsongen mycket bra och alldeles extra nöjd är jag med På Dibba som skapar det ena läget efter det andra, islänningen Runar Mar Sigurjonson som gjorde giffarnas enda mål ikväll. Tycker också att vänsterbacken Eric Larsson gjort en fantastisk säsongsinledning. Kanske blir 2016 ett år då Norr-landslaget inte behöver kriga för sin existens utan får slåss lite högre upp. En hel del pekar på det...

Nåväl, första maj är över och morgondagen innehåller, förutom tvättstugan, ett möte på jobbet som jag måste åka in och delta i. Sen är det jobb igen, börjar dagskiften på tisdag morgon.

Så därför tillönskas mina trogna ordbrukare en angenäm söndagkväll och natt samt en skön måndag morgon i Akalla, Borensberg, Rävlanda och Strömsund. Vi ses igen! När andan faller på...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards