Direktlänk till inlägg 2 maj 2016

Bilder från Norgeresan

Av Göran - 2 maj 2016 17:11

Eftersom intresse tycks finnas så ska jag visa lite bilder från min Norgeresa förra månaden. Vi börjar med att se hur Årdal ser ut från några platser längs fjällvägarna som slingrar sig upp/ner längs branta bergväggar.

Vädret var tyvärr inte det bästa men bilderna blev faktiskt bättre än jag vågade hoppas. Det var mest dis och dimma från det vi kom fram tills vi åkte. Men någon liten stund sken det ändå upp. Som t.ex på den lilla flyplatsen på en bergsplatå mellan ännu högre fjäll. Vägen därifrån påminde starkt om Trollstigen. Smal, brant och slingrig.

Från den vägen kom man till ett samhälle som heter Sogndal och därifrån åkte vi på lite bredare väg som avslutades med en 3,5 km lång tunnel ner till färjeläget där man kunde ta sig över Sognefjorden.

Beklagar att bilden på färjan är lite oskarp men jag hänvisar till min konstnärliga integritet. Just bilder på bilfärjor i norska fjordar tycker jag faktiskt SKA vara lite suddiga. Lite suggestivt. Lite mystiskt sådär...

Givetvis ska jag också visa upp utsikten från mitt fönster på hotellet. När jag såg den här synen första gången tänkte jag genast; "Mor med barn" Jamen visst ser det lite ut som om den lilla båten söker tryggheten hos den stora?

Även hotellets terass såg trevlig ut och jag kan tänka mig att det är ljuvligt att sitta där en ljum sommarkväll och njuta någon god sval dryck medan solen kryper ner bakom fjälltopparna. Om jag minns rätt finns det föresten över 200 bergstoppar i området som är högre än 2000 meter över havet. Som till exempel dessa...

Och det är sådär stora delar av Norge ser ut. Höga fjäll och djupa dalgångar med fjordar och små byar i.

Vi besökte ju en fabrik också och på deras område rådde fotoförbud, som på alla stora industrier. Men vi fick i alla fall lov att ta lite bilder av den maskin vi åkt dit för att se. Först själva fabriken sedd från ovan...

Sådärja, nu har jag lagt ut fler bilder i ett och samma inlägg än jag vanligtvis gör på 3-4 år. Så håll till godo, alla ni som gillar det! Endast VH (Vår Herre) vet om och när det sker igen!

Nu känns det som dags att gå och diska så man får varva ner sedan. Ska ju jobba imorgon bitti!

Sköt om er kära ordbrukare i Mattmar, Hedemora, Rödeby och Skokloster. Vi ses igen!

"Om Gud vill och om pjäxer´n håll´!"

gun

6 maj 2016 12:13

Fina bilder från din Norge resa. Fast det ser lite svalt ut:).
Här nere har vi sommarvärme så man vill bara vara ute i trädgården.