Alla inlägg den 1 juni 2016

Av Göran - 1 juni 2016 19:46

"Nu är det sommar i storstad och snår. Ågren kommer och Ågren går. Han struntar i alla protester..."



Javisst har jag citerat ur denna text förut. Nu hittade jag dessutom en för mig okänd version av den med Triple and touch och kunde inte stå emot deras vackra stämsång. Det här är egentligen inte en försommarsång, enligt min mening, utan en historia som utspelar sig då det där med sommar liksom blivit lite för mycket. "Tankarna flyr till ett sällare bo, långt från tomglas och rester" kommer strax före stycket jag började med och för mig målar de orden upp en bild av någon som fått lite för mycket sommar, hetta och objudna gäster.

Ola Magnell skrev sången på sjuttiotalet och på den tiden var jag svårt hemfallen åt hans waylande och falsettsång som påminde en del om MA Numminen. Numera har han slutat med det och idag tycker jag mycker mer om Olas senare alster. Som den här, även om den också har några år på nacken...



Visst sjunger han mycket bättre här än på sjuttiotalet!


Det är gott att leva idag! Jag har gjort undan mina två dagskift, två mörka kvar innan friveckan. Dessutom har det varit kanonväder både igår och idag. Hällregnen från vår 14-dagars ledighet har dragit vidare och det doftar hägg och tändvätska mellan husen där jag bor. Folk i grannskapet grillar och trivs och jag hör småbarn som skrattar och leker utanför fönstren. Korvar, hamburgare och köttstycken kremeras på utegrillar i grannskapet.

Dessutom har jag lyckats låna nog med pengar för att imorgon få hämta hem min grå fransyska från fordonskliniken. En bekant ställde upp med ett kortfristigt lån så jag ringde Magnus och gav klartecken att slutföra operationen hon behövde.

Men... de stänger fyra och jag slutade ju inte förrän klockan 18 så hon fick stå kvar där tills jag vaknar imorgon.

Men jag slipper alltså vänta till efter den 10/6 då slutskattsedlarna börjar skickas ut. 

Så imorgon blir det en åktur i Madames mjuka famn. Först till frisören för att befria mig från vinterpälsen och sedan till Maxi eller Willys för att fylla på kyl och frys lite grann.

Annars är det sovardag imorgon. Ju mer jag kan sova desto bättre inför nattskiften.

Även mina kära läsare tillönskas god sömn och en härlig torsdag sen. Vi ses igen!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards