Alla inlägg den 8 juni 2016

Av Göran - 8 juni 2016 20:33

Det råder försommarstorm här på Sveriges midja. Så kraftig att sand och vägdamm yr omkring i stora moln emellanåt.

Och förut idag då jag var och handlade på Willys fick jag uppleva en av Madame Citroens svagheter - hon är väääldigt vindkänslig. På hemvägen valde jag att kosta på de nio kronor det kostar att korsa Sundsvallsbron men det blev ingen trevlig upplevelse. För däruppe på bron friskade det i ganska rejält och man fick hålla hårt i ratten för att hålla sig på rätt kurs.

Förutom en kort regnskur igår så har vi haft sol och fint för övrigt. Jag var dessutom glad över den skuren eftersom björkarna (eller några andra växter) släppt tonvis med frömjöl de senaste dagarna och min antracitgrå franska väninna började skifta i gult. Men nu efter regnet ser hon ut som hon ska igen.

Ledigheten är snart över, börjar jobba på fredag morgon. Men vad gör det? Redan tisdag morgon i nästa vecka börjar ju nästa frivecka. Och när jag åker hem från sista natten NÄSTA gång är det midsommar.

Och därmed rinner min favoritårstid undan också. Tiden mellan första maj och midsommar tycker jag väldigt mycket om. Visst kan sommaren vara härlig på många sätt sedan också men just under den tid vi nu är mitt uppe i så är allting liksom nytt. Nya blommor, nya blad, nya knoppar!

Om vi får den sommar de flesta längtar efter (varm och torr) börjar ju det mesta att gulna och vissna från början av juli så även om det är varmt och skönt så är det oftast inte lika vackert.

Förra sommaren lyckades jag och mina kolleger jobba på de få varma och sköna dagar vi fick. Och under den allra varmaste dagen drabbades vi dessutom av ett haveri modell större (strömavbrott) på fabriken och fick slita tre gånger så hårt som annars för att rädda produktionen.

Så ska vi ju verkligen inte hoppas att det blir i år! Nej, "måttliga korvar är bäst" som någon rollfigur i nån Astrid-Lindgren-film sa. Kan det ha varit luffaren Paradis-Oskar i "Rasmus på luffen"?

Lagom, alltså! Denna genomsvenska term som inte finns på något annat språk! Hur i herrans namn klarar sig resten av världen utan detta oundgängliga ord "lagom"?

Fotbolls-EM står för dörren och om jag minns rätt är det på söndag som Sverige inleder matchandet med att ta sig an Irland. En måste-match! D.v.s en match som vi måste vinna för att ha en chans att gå vidare från gruppspelet för sedan väntar Belgien och Italien. Och där går det inte att räkna med seger. En poäng kan vi säkert ta mot någon av dessa om vi har en bra dag och Zlatan och Emil Forsberg är på humör. Men matchen mot Irland är nyckelmatchen. Seger där och vi har absolut chansen!

Annars... har jag idag konstaterat att BÅDE hägg och syren blommar för fullt här på Sveriges midja nu. Och kan liksom inte låta bli att lägga ut youtube-länken till en av mina största Lundell-favoriter...



Enligt mig, en av de allra bästa med husguden Lundell. Hoppas att ordbrukarna gillar den lika mycket!

Om inte är det bara att beklaga er bristande förståelse för god musik och goda texter. Och hoppas att ni en gång kommer till klarhet i Ytterby, Häggdånger, Ljungskile och Karlholmsbruk. I´ll be back!


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards