Alla inlägg den 29 juni 2016

Av Göran - 29 juni 2016 19:26

Denna förbannade reklam! Överallt och hela tiden! Och värre blir det för varje dag som går. I internets barndom kunde man på vissa sajter slippa reklamen om man betalade för medlemsskap. Idag formligen väller reklamen ur skärmen vart du än går på nätet.

Som många andra har jag frekvent besökta sidor lagrade bland favoriterna. Nyhetsmedia t.ex kollar jag ju varje dag. Till exempel de klassiska kvällstidningarna, AB och Expressen.

Där har man börjat med något nytt på senare år. Om jag klickar på länken till Expressen så kommer förstås sidan fram men täcks nästan omedelbart av någon annons där jag kan välja att "Gå direkt till expressen.se". Varför ska jag välja igen när jag redan hade valt? Reklamhelvetet däremot hade jag INTE bett om.

Det blinkar små rutor eller rullar små "strippar" både där och på andra sidor. Ja, snart sagt överallt! Och om jag besöker en återförsäljare av bilreservdelar så bombas jag dagarna därpå av just deras reklam. Betalar de extra till i-netoperatören för att denne ska lagra infon om vilka sajter jag behöver och på så sätt styra vilka annonser som poppar upp för just mig. Efter min Norgeresa i april besökte jag hemsidan för hotellet jag bott på och tror ni inte att veckan därefter var det reklam från just den kedjan som dominerade skärmen här.

Storebror ser oss! Hela tiden. I mitt fall heter "storbror" Telia men jag är säker på att Bredbandsbolaget, Tre och de andra gör precis likadant. Styr reklamen till oss utifrån vilka hemsidor vi besöker.

Och vem är det som drabbas i slutänden och får stå för fiolerna? Företagen som betalar för att få reklamen riktad och styrd? Nej, givetvis är det du och jag och andra brukare som får betala. Precis som för all reklam hamnar kostnaden i slutänden på kunden/brukaren/användaren. I form av dyrare försäkringar, diskmedel, bilreservdelar etcetera, etcetera... I evighet! Amen!

Såvida inte fler börjar genomskåda bluffen och vara mer selektiv. För hur mycket du än må hata reklam och irriteras av den så påverkas vi av den. Med tanke på mängden vi får i oss nästan oavbrutet är det oundvikligt.

I USA gjorde man tidigt experiment med att fälla in reklam till exempel i filmer för att se om vi påverkades fast vi inte ens visste att vi hade sett den. Tänk dig att man byter ut en tiondels sekund av filmen mot en lockande bild av en flaska coca cola. Ditt medvetande hinner inte med men hjärnan registrerar...

Det var så effektivt att det förbjöds, jämställdes väl ungefär med hjärntvätt. I USA där man i alla tider haft reklam i TV och radio men inte ens där tyckte man detta var acceptabelt.

Men krämarna hittar ju på nya sätt att snärja oss. Vad blir det härnäst? Skolor med skyltar att denna skola sponsras av Willys eller ATG. Eller sjukhus med ICA-emblemet på taket? 

Nej, ju mer aggressiva företag blir i sin marknadsföring desto mer negativ blir min inställning gentemot dem. 

Jo, jag vet att jag skrivit om det här förut och kanske upprepar jag mig. Men... ni vet ju hur det brukar vara på sommaren. Massor av repriser i alla TV-kanaler så varför inte köra lite recycling även här på bloggen.

Sen är jag kanske lite grining efter att ha löst ut Madame Citroen från verkstaden igen. Men nu är kamremmen bytt så nu behöver jag inte oroa mig för att DEN ska smälla av åtminstone.

(Skulle det ändå ske kan jag enkelt skicka efter en ny till bra pris hos "Mister Auto")

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards