Alla inlägg den 15 juli 2016

Av Göran - 15 juli 2016 20:32

Har ni käkat njurtapp nån gång? Även kallat Slaktarbiff. Jag hade det inte fram till idag. Och fram till för dryga två veckor sedan hade jag inte ens hört talas om det. Då följde jag med min tama husmekaniker till matgrossisten Axfood där han får handla men inte jag. Det är alltså en sån där affär där andra företag eller föreningar får göra inköp. 

Mataffärer, resturanger m.m handlar där. 

Hur som helst så fick jag syn på en frys som stod där innehållande frysta köttbitar på c:a 4 hg/st. "Njurtapp" stod det på skylten ovanför men på etiketten stod det "Slaktarbiff" först och sedan njurtapp. 

Så vad gör då en modern människa då den får syn på något som ser ut som en riktigt härlig köttbit som heter nåt man aldrig hört talas om? Rätt - Man Googlar! Såklart!

Och i nästa sekund visste jag att njurtappen är en V-formad muskel som sitter mitt i kroppen på oxen/kon. Dess uppgift är att hålla uppe lungorna och diafragman. Således får den jobba hårt och består av fibriga muskler.

Namnet Slaktarbiff kommer sig av att förr la många slaktare och styckmästare undan den biten för att äta själv. Namnet för ju tanken till inälvsmat men så är det inte alls.

Så efter en mycket kort tvekan valde jag mig en bit som jag tyckte såg fin ut och lät min kamrat betala för den sedan jag snabbt och geschwinnt swishat över pengarna den kostade. Och den var INTE dyr! Minns inte exakt men nånstans mellan 20-30 kronor betalade jag för dryga 400 gram njurtapp.

Sedan blev den liggande i frysen tills jag hittade den igår kväll och tog fram den för upptinande i kylen över natten.

Därefter konsulterades internet igen för att ta reda på hur man bäst tillagar den.

Det är viktigt att den inte blir helt genomstekt för då kan den börja smaka lever och DET är inte min grej. Jag kan äta det om jag måste men det är inget jag nånsin längtat efter.

Så idag la jag min njurtapp i stekpannan på hög värme och gav den färg på båda sidor i några minuter innan den åkte in i ugnen på 150 grader tills stektermometern visade 58. D.v.s medium rare, för att tala resturangspråk.

I 10-15 minuter fick den sedan vila i ett foliepaket innan jag skar några skivor av det ganska grovfibriga köttet.

Var det gott?
Jamen, det var ju alldeles förbannat läckert! Så nu ska jag försöka övertala min gode kamrat att vi åker dit imorgon igen och ser efter om det finns mer till samma pris. Gör det så lär jag bunkra upp åtminstone ett par kilo.

Jag rekommenderar alltså å det varmaste att ni köper om ni nån gång ramlar över en köttdisk fylld med njurtapp. Förstås också till fullo varför slaktarna förr gömde undan denna läckerbit åt sig själva.

Sommar råder och med den kommer trista TV-tablåer. Jag började titta på Allsång på gränsen förut men jag är väl lite osvensk som inte oreserverat älskar allsångskonceptet. Och bland alla mina 50-75 kanaler hittade jag inte heller nåt annat värt att sitta i soffan för.

Så då hamnade jag här. Fredagskvällen till ära har jag kostat på mig några burkar Eriksberg starköl som avnjutes här framför datorn i lugn och ro. Sonen är utflugen på nån fest med jämnåriga och katterna ligger på varsin stol under matsalsbordet och drömmer om feta råttor eller välsvarvade katt-tjejer, vad vet jag?

Det stundar helg och när den är över är också min 14-dagars ledighet också slut. Måndag morgon är det åter dags att hoppa ur sängen med ett lyckligt "Äntligen!" och masa sig till gruvan för 12 timmars arbete.

Det ska bli kul! Säger vi...

Nej, det är bara att bita ihop och gilla läget! 34 dagar från kommande måndag börjar ju nästa tvåveckors ledighet.

Och innan dess har jag ju tre gånger sex dagars ledigt också. Livet är inte bara skit, ändå!

Det har bloggats om allt möjligt här genom åren. Om rasism, Timrå IK, politiker, väder, politik och arbete. Nu har jag alltså även bloggat om njurtappens förträfflighet! Hur många bloggare har gjort det?

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards