Alla inlägg den 2 augusti 2016

Av Göran - 2 augusti 2016 20:04

Och sommaren tuffar på! Vi är redan i augusti och under helgens två nattskift märkte jag att den ljusaste tiden är över. Det var fanimej mörkt i 4-5 timmar mellan halv elva och fyra eller så. Och värre blir det ju, eller hur?

Men den dagen, den sorgen! Ännu är det långt till snö och polarkyla.

Idag har jag efter veckor, ja t.o.m månader av förfrågningar från min tama husmekaniker följt med honom och ätit tisdagens lunch på Bite Line Väst i stan. BL har tre resturanger (pizzerior) i stan. En vid järnvägsstationen, en centralt och så den vi besökte vid västra utfarten mot Östersund och Trondheim.

Han är barnsligt förtjust i raggmunk med stekt fläsk och lingon vilket de serverar i sin lunchbuffé varje tisdag. Och visst fasiken var det gott! Nästan all den gammeldags husmanskosten är ju god mat men f-n vet om inte raggmunk skulle hamna på min tio-i-topp om jag skulle göra en lista.

Eller... Vad f-n, jag GÖR en lista! Det är ju så populärt nuförtiden så jag tar och gör en snabbrankning av gammal hederlig svensk husmanskost. En tio-i-topp. På tionde plats hamnar....


10, Bruna bönor, stekt fläsk och/eller falukorv - en rätt jag lärde mig uppskatta under den senare delen av min barndom. Som liten blåvägrade jag att ens smaka.


9. Ugnsgratinerad falukorv, potatismos - Givetvis gjord av en korv av hög kvalitet (hög kötthalt) och riktigt hemlagat potatismos.


8. Ärtsoppa - Hemlagad! Naturligtvis! Även om Bong´s eller Soldatens på burk faktiskt också duger


7. Stekt strömmingsflundra med potatismos - Än en gång GIVETVIS hemgjort mos


6. Stekt rimmat fläsk, löksås och potatis - Kommentar överflödig, njutning på en tallrik


5. Raggmunk, stekt fläsk och lingon - Underbart men sååå mycket kolhydrater


4. Kokt torsk med äggsås och potatis - Underskattad delikatess. Såsen kan varieras från vitvinssås till bechamel eller varför inte bara skirat smör med hackat ägg i.


3. Rotmos och kokt rimmad fläsklägg - Koka fläskläggen dagen innan, koka sen rotfrukterna i spadet. Det går inte att misslyckas!


2. Kalops, potatis - Köp en fin högrev, skär den i bitar, stek och koka och du har skapat magi! Mat för gudar!


And the winner is....

Självklart finns det bara en rätt som förtjänar att toppa en sån här lista. På första plats... (fanfar!)


1. Hemrullade köttbullar, stekta i äkta smör på gjutjärn, hemlagad gräddsås, potatis och lingon eller tunnskivad inlagd gurka. - Det svenskaste som finns - den svenska köttbullen med klassiska tillbehör.


Någon kanske saknar lappskojs, pölsa eller andra rätter men det här är MIN tio-i-topp. Just idag! Imorgon kanske jag tycker att rotmoset borde toppa. Det fanns några bubblare också som inte riktigt kvalade in på listan. Som t.ex spagetti och köttfärssås som väl måste räknas in bland husmanskosten efter 50-60 år som populär på våra middagsbord. Eller stekt falukorv med senapssås. Eller... Nej, jag får sluta där!

Annars... så besökte jag min hovleverantör av bilreparationer men han var överhopad med arbete och dessutom ensam på sin verkstad denna vecka så madame Citroen står kvar här utanför. Fredag morgon ska jag försöka köra henne till bildoktorn och hålla båda tummarna för att det inte är nåt dyrt som gått sönder.

Under helgen som var hade min exhustru godheten att låna mig sin bil. Det var ju nämligen så illa att de tre personer jag kan tigga skjuts av samtliga var frånvarande. En hade tagit ut livsarbetstid, kompledigt och arbetsbyten för att åka till Thailand och begrava sin svärmor. En annan hade sjuka barn och den tredje var själv sjukanmäld.

Därför blev jag glad när jag, tidigare idag, blev uppring av min chef och tillfrågad om jag kan tänka mig att jobba i portvakten nästa vecka. Det kunde jag tänka mig!

Dels får jag söndagen ledig. Dels gör jag fem stycken åttatimmars dagar istället för fyra 12-timmars (tjänar alltså åtta timmar som jag inte behöver jobba alls). Och dessutom slipper jag åter två nattskift och får sova på nätterna och jobba i shorts och tunn kortärmad skjorta. Ren vinst, alltså! För jag får givetvis betalt som om jag skulle ha jobbat som vanligt. Och slipper omaket med att byta kläder inifrån och ut i båda ändar av arbetsdagen!

Så... NÅGON fördel finns det ju ändå med att ställa upp och fylla en plats där när det fattas. För i lönesättningen anser inte företaget att det är värt något alls. Så då får man skaffa sig andra förmåner...

Frivecka råder med allt vad det innebär. Och, som sagt, så blir den en dag längre än för resten av skiftlaget. 

Because I´m worth it!

Regnet har fallt över Sundsvall med omnejd ikväll och jag hoppas innerligt att Magnus kan fixa min bil fort och billigt på fredag så jag kan ta mig ut i skog och mark till helgen på årets första svamptur. Bäva månde soppar, tickor, kremlor, riskor och kantareller! I värsta fall får jag väl bita ihop och gå uppför de branta backarna där jag bor för att ta mig till skogarna här och söka läckerheter. Då kanske det blir en ny lista, vem vet!

Till dess, önskar jag mina kära ordbrukare underbara sommardagar! Varma eller svala, vilket nu just du längtar efter! Här är det ganska svalt nu efter regnet och stormen och det är bara skönt.

Som en u-båt dyker jag upp igen. Förr eller senare!


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards