Alla inlägg den 7 augusti 2016

Av Göran - 7 augusti 2016 08:28

Söndag morgon och svensk sensommar råder utanför. Och här sitter jag med full lön från arbetsgivaren fast jag inte arbetar. Det kan ha sina fördelar ibland att ha kompetenser utanför ens egen avdelning.

Istället för mina ordinarie två dag- respektive nattskift på sammanlagt 48 timmar ska jag istället jobba i portvakten i 40 timmar under kommande vecka. Därför fick jag söndagen ledig och börjar först vid halv åtta imorgon bitti. En av tjejerna som är ordinarie där har blivit sjuk och blir borta i minst en vecka medan den andra ska ha semester. De har en ung kille som semesteravlösare men han kan ju inte göra 2 personers jobb i en hel vecka.

Att byta 48 timmar mot 40 utan löneavdrag var inte svårt att tacka ja till. Särskilt som jag ju slipper nattskiften och får sova på nätterna.

Så medan mina arbetskamrater på skiftlaget sliter ont i sina anletens svett på "gruvan" sitter jag här och mår ganska gott. Första kaffekoppen är avnjuten och jag ska strax ner i tvättstugan för att hänga första maskinen tvätt samt starta tvätt av lakan och lite annat. När det är klart ska jag laga mig någon sorts frukost. Äggröra och några skivor lufttorkad skinka känns som en lockande söndagsfrulle.

Idag återbrukar jag en gammal rubrik från förra hösten då jämtlands stolthet inom fotboll tog sig upp i allsvenskan. Men idag grattar jag dem till segern igår mot GIF Sundsvall. Grattis jämtar!

Det är bara att lyfta på hatten för ÖFK som vann klart och helt rättvist dessutom. Måste säga att jag beundrar deras sätt att spela fotboll. Många nykomlingar hankar sig kvar genom strikt försvarsspel och kontringar, har inte så mycket till eget spel att komma med. Men det gäller inte Östersunds FK!

Det är ett passningsskickligt lag som gärna vill hålla i taktpinnen själva istället för att bara tjonga bort bollen från eget straffområde och hoppas på kontringsspelet. ÖFK var det bättre laget på alla sätt och hade dessutom gjort hemläxan och genomskådat giffarnas spelidé. Man hade koll på vilka giffare som är viktigast för deras anfallsspel och såg till att neutralisera Erik Larsson, Robin Sehlin och Lars Krogh-Gersson. Dessa tre har underskattats av många andra lag och därmed kunnat ta Sundsvall till seger i flera matcher. I förra mötet lagen emellan vann GIF med 5-0 men igår var det jämtarna som fullständigt drog ner brallorna på "storebror" från grannlänet.

Idag ska jag laga kött som jag säkerligen ätit tidigare men som fått nytt namn av charkfabriken. Jag hittade för ett tag sedan nöt-ytterfilé i en köttdisk. Till formen ser det ut som en oxfilé men jag gissar att det är som med motsvarigheten från grisen (fläskytterfilé) att det bara är namnet som liknar.

Varje charkuterist, styckmästare eller kock vet ju att det egentligen inte finns nåt som heter fläskytterfilé. Det är ju inget annat än benfri kotlett som kanske blir attraktivare för kunden när den heter nåt med filé. 

Så... vi får väl se om den här ytter-filén var värd pengarna men med priset klart under hundralappen per kilo så borde det väl duga gissar jag.

Vid närnare eftertanke minns jag att folkhumorn på 80-talet också hade egna namn på vissa rätter. Radhusfilé eller radhusbiff var då ett populärt namn på blodpudding. Falufilé sa man om skivad stekt korv.

Annars har jag tänkt försöka att äntligen få tummen ur och städa upp min balkong idag. Har inte gjort det på väldigt länge men nu då mina två yngsta rökande barn inte längre bor här känns det lite mer meningsfullt. De har lyckats drälla en massa fimpar mellan brädorna i golvtrallen så det ser inte så trevligt ut därute. Men jag gissar att trallen går att lyfta upp så blir det väl ganska lätt att sopa upp och när man sen har skurat av trägolvet och möblemanget kan man ju njuta av sin balkong igen.

Madame Citroen fraktades till bildoktorn i fredags morse men eftersom jag inte hörde ett pip därifrån på hela dagen så är jag fortfarande utan bil. Det KAN betyda att Magnus höll på hela dagen utan att "få till det" men jag hoppas att det var så att han inte hann med henne. Han förvarnade lite att det kunde bli så.

Så imorgon bitti bli det att ta bussen till jobbet men jag håller tummarna för att det ska vara enkla, snabbt och billigt åtgärdade fel som lagas under morgondagen så jag får hem henne så snart som möjligt.

Än en gång har jag så hasplat ur mig ett fullkomligt onödigt inlägg om absolut ingenting. Men det får vara så. Min blogg där jag gör som jag vill. För att jag kan!

Ha en härlig söndag, kära ordbrukare, iVeddige, Karlholmsbruk, Röstånga och Vibyggerå. Vi ses!


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards