Alla inlägg den 14 augusti 2016

Av Göran - 14 augusti 2016 20:12

Söndag kväll. Har suttit en stund och försökt engagera mig i eventuella svenska framgångar på de brasilianska golfbanorna. Det såg ut att gå åtminstone ganska bra för Henrik Stensson i OS-golfen.

Men... Golf, är det verkligen en värdig OS-gren? 

Jovisst, jag ser ju att det är svårt som bara den att pricka green från utslagsplatsen och man måste vara jäkligt duktig för att slå bollen i koppen överhuvudtaget. Alltså ännu svårare än det ser ut!

Och för all del, golfstjärnorna är riktigt skickliga precis som världseliten i slägga, höjdhopp, skeetskytte och kanotpaddling så okej då. Men nog är det lätt hänt att man raljerar över denna sport och (som jag) kallar den en ytterst primitiv form av jordbruk. 

Men... golfare är också människor! Och förtjänar därmed samma respekt som utövare av all annan idrott. Det är väl den där rikemansstämpeln golfen bär på som triggar avundsjukan i mig och får mig att förlöjliga golfsporten.

Idag är den ju dessutom mer folksport än någonsin åtminstone här i Sverige. Jag känner flera som spelar och ingen av dem är varken bankdirektör, överläkare eller ägare av ett försäkringsbolag.

Synd bara att nästan alla tävlingar jag gärna skulle titta på går av stapeln mitt i natten p.g.a tidsskillnaden. Jag missar ju nästan all friidrott på grund av det.

Snart är det dessutom dags för en ny upplaga av World Cup i hockey. Ni vet, det där som en gång i tiden hette Canada Cup och är så stort att t.o.m NHL släpper alla sina stjärnor för att representera sitt respektive land.

För en hockeynörd som jag är det nästan årets höjdpunkt. En turnering där alla våra proffs får vara med! Där vi kan ställa Henrik Lundqvist i målet samt veta att bröderna Sedin och Henrik Zetterberg deltager och gör sitt bästa för Sverige. Vilken start för nye förbundskaptenen Rickard Grönborg!

En helg är snart till ända och inte kom jag iväg på någon svamptur. Helgen som kommer jobbar jag natt så då blir de tinte heller. Hoppas dock att jag har fått hem min kära Madame tills dess. Billös är jag ju inte nu heller eftersom exfrun varit vänlig nog att låna mig sin bil. Som också är en dam, precis som Madame Citroen. Carina, heter hon. Toyota i förnamn (eller är det efternamnet?)

Än en gång har jag tillagat njurtapp (eller slaktarbiff) idag och inte nog med det. Jag gjorde även mitt tredje (och överlägset bästa) försök att "slå en bea".

Jag gjorde hemlagad bearnaisesås, alltså. För tredje gången i mitt liv.

Den första gången sket det sig totalt, såsen skar sig och jag gjorde en ny av märket "Blå Band". Andra gången höll såsen ihop men smakade alldeles för mycket vinäger. Så denna gång lärde jag mig av tidgare misstag och såsen blev skitbra. Perfekt till gott kött och vitlökspotatis!

Så... tipset till alla er som tror att det är omöjligt att "slå en bea" själv och lyckas med den blir att... Traggla på så lyckas du till sist! Knepet är att inte ha för bråttom när man vispar ner det smälta smöret. Droppa i det från början och häll sedan i en fin stråle. Då går det bra!

Lycka till med det och med allt annat ni företar er, kära ordbrukare. Vad mig beträffar så är jag som en u-båt och dyker upp där och då du som minst anar det!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards