Direktlänk till inlägg 27 oktober 2016

Dessa förb... telefonköer

Av Göran - 27 oktober 2016 11:56

Har skrivit om det här förut och risken finns att det händer fler gånger i framtiden. Har köat mig fram till Telias kundtjänst idag. Och jag blir lika förbannad varje gång jag får höra att "din väntetid beräknas till..." eller "du har plats 39 i turordning". Telia är inte ensamma om det här, det är snarare en farsot som spridit sig i hela vårt s.k moderna samhälle. Är det modernt att förvänta sig att ens kunder (som ju är de som betalar deras vinster) ska ha tid att sitta i 15-45 minuter med luren mot örat och invänta att någon handläggare blir ledig?

Förr kallades allt över tre signaler i en telefonväxel för dålig kvalitet. Och det "förr"som jag hänvisar till var inte 1800-tal, 40-, 60- eller ens 70-tal utan så sent som början av 1990-talet.

Sen var det nåt finansgeni som kom på att om man slimmar ner företagens organisationer och har EN telefonväxel för hela Sverige så minskade ju lönekostnaderna och än större summor kunde föras över till aktieägarnas konton. Idag tycks det vara normen för både företag, myndigheter och annan offentlig verksamhet.

Personligen ser jag det som att de stjäl min tid. De stjäl en liten bit av mitt liv bara för att de där aktieägarna är så förbannat giriga. 

Därför föreslår jag att alla som läser detta (5-15 personer ungefär) från och med nu konsekvent påtalar detta för företagen när vi väl kommit fram. Propagera gärna bland släkt, vänner och andra för att fler ska göra samma sak.

Men gör det på ett vänligt och sakligt sätt för den stackare som råkar svara när du äntligen har köat färdigt rår ju inte för att det  är som det är.

Det sägs ju att droppen urholkar stenen och jag tänkte att om tillräckligt många klagar så att tillräckligt många telefonister för fram kritiken till de som bestämmer kanske även de kommer på tanken att visa lite mer respekt för sina kunder. Inse att folk i allmänhet har annat att göra än att offra kvartar och halvtimmar i deras köer.

När de vill sälja något heter det ju så fint att företagen värnar om sina kunder. Men ni vet ju lika bra som jag att företagen inte alls är till för kunderna utan för att berika aktieägarna så mycket som möjligt.

Eller... Kanske någon kan tillverka en app för smartphones, en som känner av om det är ett företag som bedriver telefonförsäljning och styr alla dessa samtal till en automatisk telefonsvarare där vi får ge igen och tala om att "just nu är det många som ringer till mig" men också att väntetiden beräknas bli si eller så lång.

Den appen skulle jag personligen nog gärna betala en slant för att få ladda ner. Nog för att "nix" tar bort det mesta men inte allt.

Nej, skit är det! Skit är det att man ska tvingas sitta och få "bakelitöra" för att de ska ha så lite folk som möjligt anställda. Så gör gärna som jag, tala om för dem vad ni tycker. För jag förutsätter att alla tycker likadant eftersom min åsikt ju är rätt. Jag har i varje fall aldrig träffat någon som tycker telefonköerna är okej.

Nåja, tiden går även när man skriver oviktigheter här. Så jag rundar väl av och kliver i skor och jacka för att åka iväg till "gruvan" och fixa protokollet från gårdagens skyddskommitté.

Ha det gott i slott och koja, kära ordbrukare, i Askim, Vedevåg, Hökhuvud och Vibyggerå.

Vi ses! När andan faller på...

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

27 oktober 2016 14:41

Ja nog blir man riktigt förbannad och det kan väl inte vara bra för företagen att den som ringer upp är ilsken och förbannad och nog kan man undra varför man drar in dom minst betalda i receptioner och växlar när det finns så många halvchefer och krumelurer som har riktigt bra betalt i jämförelsen och gör väldigt lite. Nä fy usch och faan Man blir så uppretad

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Göran

27 oktober 2016 15:45

För oss vanligen stillsamma och tystlåtet lidande fotfolk är det kanske t.o.m nyttigt att bli lite arg ibland. Så inte adrenalinpumpen rostar ihop.

 
Anna Pettersson, Telia Kundservice

Anna Pettersson, Telia Kundservice

27 oktober 2016 15:38

Hej Göran!

Jag håller helt med dig om att köer inte är kul någonstans. Det finns få saker som irriterar så mycket som att vänta. I alla fall om det är allt som går att göra precis just då. :)

Vi på Telia jobbar på att få ner våra köer då vi vill få bukt med denna irritation.

Som en led i detta har vi också öppnat för alternativa vägar att nå oss.

Jag till exempel jobbar mycket med att hjälpa våra kunder via Facebook, Twitter, E-post och chatt.

Kanske något av detta kan kännas trevligare att kontakta oss via? Testa gärna. :)

Ha en underbar fortsättning på dagen!

//Anna Pettersson, Telia Kundservice

http://www.facebook.com/telia

Göran

27 oktober 2016 15:43

Som sagt, jag tror att jag har skrivit om detta förr och nu minns jag att DET har jag. Då fick jag också en kommentar från Telias kundtjänst.
Så just ni kanske inte är bortom allt hopp ändå! Men jag kunde lika gärna hängt ut Folksam, Swedbank eller försäkringskassan. Det är nämligen likadant överallt!
Allt för att göra de redan rika ännu rikare!

 
Anna Pettersson, Telia Kundservice

Anna Pettersson, Telia Kundservice

27 oktober 2016 15:52

Ekonomi har absolut med saken att göra. Säkert på fler företag än Telia. Alla vill gå med vinst, men för att göra det måste kunderna vara nöjda också.

Det är en balans mellan att hålla ner kostnader för abonnemangen, med kvalité och variation av utbudet, utveckling och att ha råd med att anställa handläggare så vi finns tillgängliga.

Men jag tror ingen är utom hopp. Ge oss bara lite tid och ditt tålamod. Har du tips på hur vi kan bli bättre tar vi gärna emot det också. :)

//Anna Pettersson, Telia Kundservice

http://www.facebook.com/telia

Göran

27 oktober 2016 22:23

Anna Pettersson: Självklart vill alla tjäna mesta möjliga pengar - det vore hyckleri att påstå nåt annat. Men står för f-n inte och säg att kunderna är viktigast för vi kunder VET att aktieägarnas väl och ve kommer lååångt före oss på priolistan. Med all respekt...

 
Ingen bild

Orion

27 oktober 2016 15:57

Kloka tankar...ja man blir NFB....något förbannad över exv. Telia...

Göran

27 oktober 2016 22:28

Ja, absolut inte BARA Telia men de är väldigt representiativa för företag och myndigheter med extremt långa telefonköer. Jag fortsätter att uppmana till en folkfront mot telefonköer. Låt oss som kunder eller presumtiva kunder ställa det kravet att vi aldrig ska behöve drabbas av bakelitöra när vi försöker få kontakt med företag för att göra affärer med dem.
Inte bara NFB (något förbannad) utan IIHFB (in i helvete förbannde) över den ignorans som råder idag. Du är värd att få svar inom någon minut som allra senast! Om inte företaget kan ge dig det är de inte värda att få dig som kund!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Måndag 22 april 14:07

Idag blir det recykling i min blogg. Eller återvinning som det heter på svenska. Varför ska man skriva en ny blogg när det finns några gamla som jag är så nöjd med. Och varför ska inte jag få använda repriser när alla TV-kanaler gör det idelign?  Det...

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards