Direktlänk till inlägg 10 november 2016

Bokstavsskötaren är borta

Av Göran - 10 november 2016 14:03

Ordbrukare brukar jag ibland kalla mina läsare. Ordet knyckte jag av en favoritskribent, Åke Cato. Han kallade också sina läsare så och sig själv för Bokstavsskötaren eller kort och gott "Spalten".

Nyss nåddes jag av beskedet att Åke lämnat jordelivet och det känns väldigt sorgligt. På sin blogg beskrev han i våras hur han vurpade med sin elrullstol och hamnade under en lastbil. Visserligen stillastående men ändå. Därefter skrev han inget förrän i augusti då han beskrev ett pendlande mellan hopp och förtvivlan under sin konvalescens. Det blev hans sista inlägg på sin blogg.

Därför anade jag någonstans att han kanske inte var i bästa skick även om texten gav lite hopp om återfunnen livsgnista. Jag kommer att sakna honom. Hans blogg var en favorit, jag blev alltid glad då jag såg att det kommit upp nya inlägg.

Min första kontakt med ÅC;s skrifter var hans krönikor eller kanske snarare kåserier i Aftonbladet på 80-talet. Jag köpte inte tidningen varje dag men hade björnkoll på vilken veckodag "Spalten" publicerades. Dessa missade jag ogärna.

Sedan dök han upp i TV i Nöjesmassakern och var väl säkert den av medlemmarna som skrev flest sketcher.

"Det går precis lika bra med selleri" är ju ett av flera nästan bevingade uttryck från den serien.

Åke blev 82 år och jag känner stor tacksamhet över att få vara åtminstone delvis samtida med honom.

Vila i frid, kära "Spalten"!

Länken till din blogg får ligga kvar i högermarginalen här hos mig så länge den finns kvar. Jag tittar in och läser då och då. Den spänner ju över många år så det finns massor att glädjas åt där.

Som sagt; Vila i frid! Och tack för alla skratt!

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

11 november 2016 10:46

Ja det var en människa med genuin humor. Visst var gubbarna roligare förr än dom som ska sägas vara roliga nu, ibland tycker jag att dom inte är roliga utan mest bara elaka.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Göran

11 november 2016 17:03

Amen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Torsdag 28 mars 13:42

Det moderna bondfångeriet börjar ta sig nya skepnader! Bara idag har jag anmält fyra annonser på FB där den ena utgav sig för att vara Youtubern och infuensern Joakim Lundell, alias Jockiboy, i en intervju hos Bianca Ingrosso. Man hör att det är ha...

Av Göran - Onsdag 27 mars 19:23

Måndagen och tisdagen liksom bara försvann. Och snart har väl även onsdagen följt i deras spår. Det grämer mig en aning att när jag nu äntligen hittade ett sätt att se all ishockey i hela Europa och även i Nordamerika helt gratis så är favortlaget ut...

Av Göran - Tisdag 26 mars 09:50

God Tisdagförmiddag på er, kära ordbrukare! Den här dagen började  tidigt. Redan halv fem vaknade jag utan att kunna somna om. Låg dock kvar ändå i en halvtimme innan naturen krävde uppstigning. En dusch och en kopp kaffe och sen byta lakan i sänge...

Av Göran - Fredag 22 mars 11:29

Nu är han äntligen här, mitt allra första barnbarn! Han skulle ju ha kommit igår egentligen men han tog sån tid på sig att det hann bli fredag. Lik sin pappa är han och givevis det mest fantastiska barn som någonsin fötts! Precis som ALLA barn både f...

Av Göran - Torsdag 21 mars 11:42

Jamen, det har ju liksom bllvit lite av en tradition att jag lägger ut "21/3" av och med Dan Hylander och Raj Montana Band när datumet infaller. Den har passerat 40-stecket och Dan själv fyller sjuttio i år om jag inte minns fel. Men både han och låt...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards