Direktlänk till inlägg 28 november 2016

Tacogratäng LCHF

Av Göran - 28 november 2016 17:23

Inte blev det väl så mycket gjort idag som jag hade tänkt. Men lite blev det och ätit gott har jag gjort också. För en gångs skull har jag fotat både min brunch (sen frukost som fick gälla som lunch också) och min middag.

Inte sker det ofta men här syns min kombinerade frukost/lunch. Lufttorkad skinka och äggröra med gräslök!



Inte tokigt alls. Dessutom närapå helt fritt från kolhydrater. På den tallriken stod jag mig sedan genom storhandling på Willys och hem igen.

Middag blev Julias tacogratäng. Den har jag lärt mig av min yngsta dotter som enligt egen utsago hittat på den alldeles själv. Enkel, god och inte farligt dyrt heller. Ser ut ungefär såhär...


   


Tänkte dela med mig hur man gör den så kan ni testa själva.


Du behöver till fyra personer....


500-600 gram köttfärs eller blandfärs (det du gillar bäst)

Olivolja till stekning

I påse Tacokrydda

1 burk Tacosås av valfri styrka (225 g)

1 ask Philadelphia ost (naturell)

2 ½ dl creme fraiche

Några grabbnävar tacochips

Riven ost 


Smörj en ugnsform och bred sedan ut Philadelphiaosten jämt över botten på formen

På den bredes sedan creme fraiche. Hetta upp en stekpanna med lite olivolja och fräs färsen lagom brun. Rör sedan ut tacokryddan och tacosåsen med färsen och bred ut i formen. Sedan sticker man ner tacochips lite här och där i färsen. (Stoppa gärna ner dem lite diagonalt så osten fastnar även på dem.) Toppa sedan med riven ost av den sort du själv föredrar.

Gratinera i 225 grader i 10-12 minuter och servera med en krispig grönsallad och gärna hemlagad guacamole. Skivad rå rödlök kan man strö över gratängen före servering om man, som jag, gillar det.  Och om man vill kan man också ställa fram en skål med tacochips om någon vill ha mer än de som finns i gratängen.

Kanske inte sådär alldeles magert med väldigt LCHF. Och gott dessutom.

För den som är supernitisk med LCHF kan man utesluta chipsen också. Möjligtvis går det även bra med selleri men det har jag inte prövat ännu. Vill man minska på fettet funkar det säkert med lightvarianterna av osten och creme fraichen.  Imorgon lutar det åt ugnsgratinerad falukorv med blomkålsmos, tror jag.



 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

29 november 2016 10:01

Jag älskar lufttorkad skinka. Det är en av mina favoriter men det var ett bra recept som jag ska ta till mig även om jag inte alls bantar utan kan äta precis vad som helst som tur är.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Göran

29 november 2016 13:43

Lycka till med gratängen! Berätta gärna vad du tyckte efteråt!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Lördag 20 april 12:47

Nä, inte fanken blev det nån miljardvinst igår heller! Det blev som det nästan alltid blir. D.v.s noll rätt. En gång kändes det som jag varit nära storvinsten. För 4-5 år sen så var alla fem dragna nummer talgrannar med mina nummer. T.ex om jag had...

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Av Göran - Måndag 15 april 18:46

  Så har jag då äntligen fått träffa mitt allra första barnbarn. Min vackre dotterson Luis i sin bilbarnstol på golvet i mitt kök. De anlände i eftermiddags, de nyblivna föräldrarna med sitt lilla underverk. Och nu har jag fått hålla honom, snif...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards