Direktlänk till inlägg 28 december 2016

Slut på friden - ny frid på måndag

Av Göran - 28 december 2016 20:51

SIsta kvällen på min frivecka. Jag är i startblocken för min normala 4-dagars vecka med två 12-timmars dagskift följt av två lika långa nätter. Sen när det är måndag morgon för de flesta andra som har ett arbete att gå till är det åter fredag kväll för mig och mina kumpaner på skiftlaget.

Fast om sanningen ska fram så har jag ju arbetat lite idag också. Några timmar framför en annan dator för att skriva protokollet från skyddskommittéen. Vet inte om det nånsin har tagit mig en hel vecka innan jag kommit iväg för att göra det. Men den här gången blev det så.

Sen jobbade jag ju extra i portvakten i tisdags också så alldeles ledig har jag ju inte varit. Inte heller den där tröttheten jag skrivit om förut verkar vilja ta ledigt eller lämna min kropp. Tvärtom känns det som om den bara blir tyngre att bära.

Men... upp ska jag imorgon bitti vid halv fem och släpa mig till jobbet ska jag också. Väl där får jag väl använda mina snart 41 år av rutin för att hålla mig undan efter bästa förmåga. Jag ska spendera dagen i en av två 7-tons gaffeltruckar och risken finns att den avdelning som tillverkar det jag ska transportera med trucken har problem som gör att trucken blir stående i timtal. Vid såna tillfällen brukar vår innovative chef hitta alternativ sysselsättning åt oss. Och av nån egendomlig anledning är detta nästan alltid synonymt med skitjobb. Meningslösa timmar ofta med piassavakvast och skyffel eller liknande. 

Så då gäller...; "Bättre förekomma än förekommas!"

När det där infaller har jag oftast koll på det en stund innan chefen får veta det så därför har jag utvecklat min förmåga att själv föreslå alternativa arbetsuppgifter. Då blir chefen glad för då slipper han/hon fundera ut nåt som hindrar att jag/vi bara rullar tummarna.

Händer detta imorgon ska jag be att få använda facklig tid och börja jobba med mitt sedvanliga bokslut över skyddskommittéens arbete under det gångna året. Samt att pränta ner några visioner inför det kommande året.

Det gäller att vara om sig och kring sig...

På så sätt har jag klarat mig ifrån många timmar med sopkvast och skyffel i utrymmen där ingen egentligen bryr sig om det är lite skitigt. 

Sov gott nu, kära ordbrukare vare sig du ska upp och jobba eller är ledig imorgon. Njut av livet och av det som eventuellt finns var av julskinkan. Jag tog tabberas på min imorse. Tror aldrig en skinka har tagit slut så fort. Men så hade jag bara köpt en liten stackare på typ 1½  kilo. Oftast brukar jag tärna ner sista biten i den pytt-låda jag brukar hålla mig med att ha i frysen för en fattig framtid.

Men senap har jag massor kvar av! Som tur är funkar den fint till annat än julskinka också.

God Natt Sverige!

Var ni än är...


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Torsdag 28 mars 13:42

Det moderna bondfångeriet börjar ta sig nya skepnader! Bara idag har jag anmält fyra annonser på FB där den ena utgav sig för att vara Youtubern och infuensern Joakim Lundell, alias Jockiboy, i en intervju hos Bianca Ingrosso. Man hör att det är ha...

Av Göran - Onsdag 27 mars 19:23

Måndagen och tisdagen liksom bara försvann. Och snart har väl även onsdagen följt i deras spår. Det grämer mig en aning att när jag nu äntligen hittade ett sätt att se all ishockey i hela Europa och även i Nordamerika helt gratis så är favortlaget ut...

Av Göran - Tisdag 26 mars 09:50

God Tisdagförmiddag på er, kära ordbrukare! Den här dagen började  tidigt. Redan halv fem vaknade jag utan att kunna somna om. Låg dock kvar ändå i en halvtimme innan naturen krävde uppstigning. En dusch och en kopp kaffe och sen byta lakan i sänge...

Av Göran - Fredag 22 mars 11:29

Nu är han äntligen här, mitt allra första barnbarn! Han skulle ju ha kommit igår egentligen men han tog sån tid på sig att det hann bli fredag. Lik sin pappa är han och givevis det mest fantastiska barn som någonsin fötts! Precis som ALLA barn både f...

Av Göran - Torsdag 21 mars 11:42

Jamen, det har ju liksom bllvit lite av en tradition att jag lägger ut "21/3" av och med Dan Hylander och Raj Montana Band när datumet infaller. Den har passerat 40-stecket och Dan själv fyller sjuttio i år om jag inte minns fel. Men både han och låt...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards