Alla inlägg den 19 januari 2017

Av Göran - 19 januari 2017 20:38

Idag är sista dagen. En märkesdag. Imorgon vid den här tiden har mannen vi aldrig trodde kunde väljas till president tillträtt just den befattningen. Och många tror att världen aldrig mer blir sig lik.

Så är det säkert! Men å andra sidan, såna saker händer ideligen runt om på jorden. Saker som gör att mångas värld aldrig mer blir densamma som de varit vana vid.

Men nu riskerar hela västvärlden att drabbas av förändringar som några vill ha och välkomnar, andra inte. Så... hur blir det? Tömmer han USA på migranter? Bygger han mur mot Mexikanska gränsen? Och, i så fall, hjälper det hans syften?

Syftet är ju att strypa så mycket som möjligt av illegal invandring från just Mexico.

För 25 år sedan ungefär revs muren i Berlin och Europa jublade åt att världen öppnades upp. Järnridån försvann och många i det gamla kommunistiska östra Europa fick det bättre. Men inte alla.

Krig och förtryck tog ju inte slut på jorden för det. Inte svält, religiös förförljelse heller. Inte heller det småaktiga bondhåletänkandet som på den internationella scenen brukar benämnas rasism.

Istället föddes krafter som gjorde sitt bästa för att klä rasismen och främlingsfientligheten i kläder som skulle dölja dess verkliga identitet tills tillräckligt många sympatiserade med dem.

Historien går igen. Än en gång. Som så många gånger förr genom århundradena. Nazizterna kom till makten i Tyskland på demokratisk väg, de visade inte sitt rätta ansikte förrän masspsykosen var ett faktum.

Här i Sverige klarade vi oss undan det kriget, mycket tack vare den tidens politikers medlöperi och krypande för den tyska övermakten. Jag vet inte riktigt om vi ska skämmas över det eller vara glada att det höll oss utanför själva kriget. Men parallellerna mellan den tiden och vår tid är skrämmande många.

Men... vad säger att det ska gå så illa nu? Nej, naturligtvis behöver det inte alls bli så. Kanske målar jag fan på väggen alldeles i onödan. Kanske var det bara Trumps munläder i valrörelsen som blåste upp dessa farhågor.

Kanhända håller han sig alldeles lugn och ägnar sig åt att skapa fler jobb i USA. Kanske får han både deras och världens ekonomier att blomstra. Kanske hyllar hela världen honom om fyra år då han ska endera väljas om eller kastas ut. Kanske är valet av Trump bara ett uttryck för att amerikanerna vile att något skulle hända. Något, vad som helst, bara landet ruskas om en aning.

Sen finns det ju fler stollar också. På betydligt närmare håll dessutom. Som på sikt kan ställa till nästan vad som helst både i Europa som helhet och här hos oss i Sverige.

Så jag har slagit upp en rejäl whisky och tänker slå upp en lika rejäl whisky till när den första är sänkt. För om allt som kan gå åt helvete från och med imorgon också gör det så kan jag se tillbaka och ärligt säga att jag firade av den gamla världen på ett värdigt sätt i alla fall. Hade jag haft nån att skåla med så hade jag åtminstone INTE skålat för USA;s tillträdande president utan mer till minne av andra som jag respekterar mycket mer.

Som min farfar, till exempel. Som gick i tåget i Ådalen den 14;e maj 1931. Men som steg ur tåget i Frånö för att hälsa på sin fru och nyfödda dotter (min farmor och faster född på morgonen den 14/5-31).

Därefter fick han låna en cykel för att ta sig ner till Lunde där det skulle hållas strejkmöte med tal och annat. Men på vägen dit mötte han panikslagna människor som flydde för sina liv. Och när händelserna sedan summerades visade det sig att de som gått på vardera sidan om honom i tåget båda fallit offer för militärens kulor.

Det är länge sedan, javisst är de så. Men inte så förtvivlat länge sedan ändå! Kan sådant hända igen?

Man vill ju inte tro det men jag hävdar ändå att det inte alls är omöjligt. Inte helller att fel ledare får för mycket att säga till om i fel land och visar att historien visst kan upprepa sig. Det har den gjort i alla tider!

En lite hattig dag har det varit med två olika möten på jobbet och hem en kort sväng emellan. Om jag orkar ska jag åka in några timmar imorgon också för att förbereda nästa skyddskommittésammanträde på tisdag samt lite annat som tillhör mitt förtroendeuppdrag. Annars ska jag tvätta igen imorgon så det kanske till och med blir några rader här utifall jag får skrivlust. Det brukar liksom gärna vilja bli det när jag har tvättstugan...

Skål också på¨er, mina vördade ordbrukare i Simlångsdalen, Fårösund, Laisvall och Brösarps backar. Skål för gamla goda tider. Raketost, mellanmjölk, Anslagstavlan, Hyland, Åsa-Nisse, Lill-Babs och Allsång på skansen.

D.v.s "den gamla världen" som vi känner den!

Trump kan vi bekymra oss om imorgon! Fred och lugn inatt i männskoland!


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards