Alla inlägg den 5 februari 2017

Av Göran - 5 februari 2017 05:48

Nu har det startat. Ståhejet. Bautajippot som varar inte bara till påska utan nästan till pingsta, om man nu kan säga så.

Jag hade tänkt titta igår men det blev inte så. Dotra ville se nåt annat i nån annan kanal så jag sa, helt sanningsenligt, att det inte var viktigt för mig att se på mellon. För visst förstod ni väl att det var den jag syftade på?

I bilen häromdagen hörde jag små snuttar av alla veckans bidrag och kan ärligt säga att det inte fanns mycket där som tilltalade mig. Några timmar senare satt dottern och jag åter i bilen då man dammade av C-G Hederströms gamla klassiker, "Banne mig". Jag berättade för mitt vuxna barn att sådär lät mellovinnaren i Sverige året då hennes far fyllde 11 år. Plötsligt mindes jag flera låtar från samma tidsepok. "Gå och göm dig, Åke Tråk" t.ex hatades intensivt av min klasskompis med detta förnamn. Han blev väl trött på att höra folk sjunga/nynna/vissla på den hela tiden så fort han visade sig. Men just denne Åke var själv en intrigmakare av rang och retades väldigt gärna med oss andra. Så därför skäms jag inte ett dugg om det var så att jag råkade ge honom nån gliring om "Åke Tråk".

"Hej clown" med Jan Malmsjö vann ju inte när den tävlade men blev succé i radion det året. Visste ni föresten att på skivan är det en svensk f.d partiledare som sjunger i barnkören bakom Janne? Hon hette Andersson på den tiden. Jo, Mona Sahlin körar på skivan men i den TV-sända tävlingen fick hon inte vara med. Därför att (Håll i er nu, kära ordbrukare!) hon ansågs inte vara tillräckligt söt. Visst är det förjävligt? Redan på den tiden, alltså!

Och idag har denna tävling alltså pumpats upp till det största på hela svenska TV-året där det pågår ända in i maj.

Vi får väl se om jag bryr mig om att titta alls i år. Kanske ser jag finalen, kanske inte. Jag har ju lyckats avstå från "Farmen" hittills i år så kanske jag ska göra likadant med det här.

Mitt TV-tittande igår inskränkte sig till Timrå-Västerås på C-more Live. En slakt som i praktiken var över på mindre än 10 minuter av första perioden. På sina två första skott gjorde Timrå 2-0 och då "hesa Fredrik" blåste för power break i mitten av den första perioden ledde Timrå med 4-0. Västerås tog time-out efter 3-0, bytte målvakt efter 4-0 men då hade TIK redan tryckt ner dem i skridskorna. Andra och tredje perioden användes till att dra plösen över och knyta ihop snörningen. Stackars Västeråsare, de hade nog ingen rolig hemresa igår kväll.

Det blir tidiga morgnar nu innan penicillinet jagat bort odjuret som bosatt sig i mina luftvägar. Men bara jag har fått någon timme på mig att kraxa rören rena så lär jag väl lägga mig igen och sova en timme eller två.

Tror att jag bjuder mina arvingar på pizzeriamat idag. Igår ställde jag mig vid spisen och smojsade ihop lite hälsokost i form av en köttgryta med massor av vitlök.

Gott blev det och säkert väldigt nyttigt också men... När sonen vek sig ur lakanen hade han andra planer än att äta middag hemma och då hans syster kom hem från jobbet hade hon ätit där. Så där hade jag stått och slavat i 1½ timme bara för att fylla min egen mage plus några fryspytsar. Så idag skiter jag i att anstränga mig, de får hämta sin egen middag bäst de gitter. Kocken är sjukskriven liksom privatchauffören, tvätteriföreståndaren och lokalvårdaren.

Det är nästan så att jag frestas att överdriva mitt sjukskap och kräva uppassning istället. Med darr på rösten säga till dem att OM jag dör så ska de stoppa psalmboken under hakan på mig tills dödgrävaren har tagit mått för kista.

Så gjorde man förr, på den tiden då de flesta dog hemma, för att inte liket skulle stelna med öppen mun.

Nu vete väl tusan om jag äger någon psalmbok. Men en bibel ska det finnas någonstans ändå. Och hittar de inte den heller så funkar det säkert med någon av Steven Kings tegelstensromaner också.

Kaffedags nu, känner jag. Min näsa berättade just att kaffet är klart eller nästan klart. Så det är väl lika så gott att jag knyter ihop säcken här och avslutar struntpratet. Ha en härlig söndag!


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards