Alla inlägg den 9 februari 2017

Av Göran - 9 februari 2017 05:06

... var det väl självaste --- om inte penicillinet segrat till slut! Så bra som jag mådde när jag vaknade för en kvart sedan minns jag knappt när jag senast gjorde.

Jodå, några kilo geggamoja finns det väl kvar i lungor, bihålor och där det nu kan gömma sig. Men jag andas obehindrat och hostan gör inte alls lika ont längre. Tre dagar återstår på kuren och jag ska äta mig ända in i kaklet har jag bestämt. Detta för att undvika alla eventualiteter.

Därefter hoppas jag kunna resa mig i alla mina ståtliga 175 cm och stampa på min lunginflammation för att utropa mig till segrare. Med benägen hjälp av vetenskapen förstås.

Natten har varit märklig. Jag har upplevt det som att jag varit vaken nästan hela tiden. Men kontrollerna av tid säger att jag måste ha sovit en hel del också. Kanske däckar jag igen om en halvtimme men just nu känner jag mig nästan oförskämt pigg. För min ålder, alltså. Och med tanke på hur tidigt det ju faktsikt ännu är.

Yngsta dotra har flyttat hem igen i väntan på en beboelig egen bostad. Värden på förra stället tyckte inte att man behövde åtgärda mögel i en vägg. Han tänkte nöja sig med att torka upp med en byggfläkt (som skulle belasta hennes elräknig, inte hans) och sedan måla över det bara. Så nu är vi tre tvåbeningar igen samt två kattoxar som är dödspolare.

Och igår hade hon bjudit hit pojkvännnen på middag. Så nu vet jag hur sötpotatis smakar, det hade jag aldrig ätit innan. Hon hade hyvlat den till skivor som fick gratineras i ugnen med lita olivolja, salt och peppar.

Inte dumt alls, faktiskt, med fläskfilé och en sås av blåmögelost samt en krispig grönsallad.

Därefter föll lotten på mig när det var dags att röja kök efter middagen. Tänk att jag alltid har sån tur i de där dragningarna. Stående där med nävarna i diskbaljan fattade jag beslutet att när hon i fortsättningen vill laga mat så får det bli på villkoret att hon själv snyggar upp efter sig.

Det kommer ju dessutom snart att bli mycket enklare. Jo, för nu har jag beställt den där diskmaskinen.

90 kr extra per månad ville värden ha för den och de tycker jag att det är värt. För ännu en femtiolapp byter de även spisen och jag får en ny, fin med glashäll och framför allt med varmluftsugn. Så när säsongen kommer i år så vet jag en som ska torka svamp igen av hjärtans lust.

En vaktmästare var här igår och mätte och då blev jag ännu gladare för han lovade att se till att jag får både ny kyl och frys också. Han tittade på de fornlämningar som jag har i köket och skakade på huvudet. Sen sa han att de där borde hans företrädare ha bytt ut för minst ett år sedan.

Inte nog med det, jag har gjort en deal med dottern där jag övertar hennes TV. En femtiotummare är liksom bra mycket fränare än den 32-a jag haft i åtta år. Så nu fattas bara en cool ljudanläggning för att ge hockey- och fotbollsmatcher en helt ny dimension. För att inte tala om naturprogrammen på National Geographics m.fl
C-more har dock flyttat sitt intresse från Timrå nu och sände andra matcher igår. Så bortafiaskot mot Pantern från Malmö såg jag här från datastolen. Och jag tror det var den sämsta hockeysändning jag sett.

Matchen spelades i en gammal, pytteliten ishall vilket gjorde att kamerorna (Om det nu fanns mer än en...) kommer så nära inpå isen att man nästan blir åksjuk då spelet böljar fram och tillbaka och kameran försöker hänga med.

Resultatmässigt gick det ju också åt pipsvängen så... Vi glömmer den matchen nu.

För säkerhets skull ska jag lata mig duktigt även idag. Och går det bra så ska jag börja smyga in lite mer aktivitet från och med imorgon. Såg med ett skratt igår att julgardinerna hänger kvar i köket så de tänkte jag plocka ner och byta ut idag. Men annars gör jag nog inte många knop.

Ljuset kommer sakta men säkert tillbaka nu och det ger hopp, tycker jag. Ni ska se att vi överlever den här vintern också. Och får uppleva tussilago, vitsippor, hägg och syrén i år också.

Härda ut, kära ordbrukare, i Lyckeby, Trehörningssjö, Skogås och Junibodsand, Våren kommer!


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards