Alla inlägg den 14 mars 2017

Av Göran - 14 mars 2017 22:39

Ikväll tog två saker slut. Timrå IK;s hockeysäsong och min 14-dagarsledighet. Ledigheten må väl vara slut, det gör inte så mycket. Jag vet ju att det börjar en ny direkt efter påskhelgen då jag har turen att få arbeta hela 48 timmar på storhelgstid. Fina slantar på majlönen.

Med hockeyn var det värre. Jag har alltid tyckt att det är alldeles för mycket tid mellan slutet på en säsong och början på nästa. Inte riktigt samma sak med fotbollen för dels kan man ju se fin fotboll på TV året om. Nästan alla dagar i veckan om jag vill. Och sen har jag inte heller riktigt samma hjärta för Giffarna som för Timrås hockeylag.

Inte blir det heller bättre av att hockeyvintern slutade i besvikelse. Jag tycker att mina rödvita favoriter vek ner sig för lätt under avslutningen av säsongen. Att de skulle ta sig tillbaka till SHL har jag nog bara fantiserat om i mer euforiska stunder. Men jag hade hoppats på att man skulle falla med flaggan i topp åtminstone. Att man skulle kriga ända in i kaklet för att tala kommentatorsspråk.

Vinterns upplaga av Timrå såg länge väldigt stark ut, mycket starkare än jag trodde innan säsongen drog igång på riktigt. Men ett par viktiga ingredienser har saknats.

Dels saknar jag tydliga ledartyper på isen. De där spelarna som föregår med gott exempel och täcker skott i avgörande lägen eller sätter en snygg tackling för att väcka sina lagkompisar. Det finns några som aldrig lämnar isen utan att hela utrustningen är genomblöt av svett men dessa tillhör dessvärre inte de ledande varken på isen eller i båset. Sen räckte vår målvaktsbesättning inte riktigt till heller. Johan Mattsson började oerhört bra men efter jul har han inte övertygat på samma sätt. Adam Ohre (andremålvakten) har blandat fantomräddningar med knattemisstag och räcker inte till på den här nivån enligt mig.

Så... vad vill jag då se i september då nästa hockeyvinter tar sin början?

Supertalangerna Dahlén och Elias Pettersson stannar inte kvar. De spelar i endera NHL eller vår egen högsta serie nästa år. Samma tror jag att Jens Lööke och Johan Mattsson gör. Jag hoppas att Lauritzen stannar kvar liksom Andreas Molinder. Sen tycker jag att de ska fortsätta på den inslagna linjen, att plocka in juniorer från egna led i första hand. Byta så få spelare som möjligt inom ramen för att stärka och utveckla laget. Kontinuitet i lagbygget är också viktigt. De man värvar tycker jag ska vara förstärkningar. S.k breddspelare ska inte hämtas utifrån utan de rollerna kan axlas av dem som redan finns i laget eller juniorleden.

Jag tror alltså att man kommer att måsta hitta ett nytt målvaktspar. Lägg därtill en back, gärna 30 plus, med rutin från högre serier och med goda ledaregenskaper. Samt en eller två rutinerade anfallare som stöttar upp den ungdomliga entusiasmen lite. Gärna ledartyper där också.

Då kan vi kanske nå de tlångsiktiga målet; Att vara tillbaka i högsta serien senast 2020.

Nej, klockan går och gubben måste väl i säng så han orkar upp vid halv fem för att åka iväg och träffa alla de andra tokstollarna på skiftlag 5. Godnatt!

Trump? Jodå, han bör fortfarande avsättas, tycker jag.

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards