Alla inlägg den 1 april 2017

Av Göran - 1 april 2017 22:18

Så har ännu en av de riktigt stora lagt igen ögonen för gott. Gösta Ekman d.y är död. Nog är det egendomligt att de riktigt stora komikerna också är stora skådespelare. Kanske det stämmer, det där om att komik är den yttersta formen av skådespeleri, att om man kan det så kan man alltihop.

För många är Gösta Ekman en snubblande Papphammar, en genilalisk "Sickan" med planen alltid tajmad och klar in i minsta detalj. Men han var även en karaktärsskådespelare av högsta klass! Ta bara "En vandring i solen" eller Beckfilmerna som faktiskt följde romanerna av Maj Sjöwall och Per Wahhlöö.

För många är det Peter Haber som är Martin Beck men för mig (som läste böckerna utan och innan långt före någon film gjordes är det Gösta och Carl-Gustaf Lindstedt som är den riktige "Beck".

En av våra verkligt stora om inte den störste har lämnat oss. Gösta Ekman var för mig inte bara en framstående komiker och dramatisk skådespelare utan dessutom en av vår tids stora humanister. Fullt i paritet med Tage Danielsson och Astrid Lindgren. Det är med sorg i hjärtat jag tar farväl och önskar honom en vila i frid

Den svenska teaterscenen har förlorat en av sina riktigt stora.

För övrigt... så anser jag fortfarande att Donald Trump borde avsättas!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards