Alla inlägg den 11 april 2017

Av Göran - 11 april 2017 21:28

Klasskillnad. Ett ord jag egentligen ogillar. Ett ord som är som ett rött skynke för oss som fortfarande har röda hjärtan. Men ikväll var ju hjärtat mörkblått som GIF Sundsvalls matchställ. GIF mötte Malmö på bortaplan och fast de egentligen inte gjorde en dålig match så var de chanslösa från och med MFF;s 1-0.

Det är tidigt på säsongen och inga lag har väl egentligen fått ut sin fulla potential men jag vågar ändå påstå redan nu att om någon klubb har tänkt försöka snuva Malmö på deras andra raka guld så får de vara jävligt bra.

Malmö imponerade på mig ikväll. Påminde lite om ett sånt där självspelande piano. Passningarna satt nästan hela tiden på stortån hos mottagaren som spelade bollen vidare på ett tillslag väldig ofta.

Dessutom hade man helt klart scoutat Giffarna för Erik Larsson fick inte mycket yta att spela på. Talangen Peter Wilson fick knappt röra bollen och byttes ut tidigt i andra halvlek efter att ha kommit till korta mot skåningarna backar. Fastän han sprang och sprang och sprang ock....

Och fort gick det också. Jag skulle tro att ingen GIF-tröja var torr när slutsignalen gick för MFF tvingade dem att springa och jaga boll i 90 minuter.

Siffrorna hade kunnat vara större. Mycket större! Men Norr-landslaget har ju Tommy Naurin ("Tommy Knogjärn") längst bak. I mina ögon var han GIF;s bäste denna kväll fast han fick släppa två bollar förbi sig. Med en sämre målvakt hade säkert 2-3 till ramlat in. 

Så... låt inte den här förlusten sänka er, GIF! Fler och dyrare lag än ni kommer att få stryk av Malmö detta år. Både där och på deras egna hemmaplaner. Sticker ut hakan och påstår redan nu att svenska mästarna 2017 heter Malmö FF.

Om jag minns rätt är det Häcken från Hisingen i Göteborg som står för motståndet nästa match. Då på hemmaplan här i Sundsvall. Och då tror jag knappast att Giffarna är chanslösa.

GIF kan hamna var som helst i tabellen, det är för tidigt att säga. Men det skulle förvåna mig mycket om inte Malmö snart drar ifrån i toppen och sedan aldrig släpper greppet.

Två dagar med nya jobbet och jag börjar få lite grepp om storleken på uppgiften jag fått. Som det känns nu finns inte en chans att jag är klar med det när det är dags för mig att övergå till portvakten där jag ska vara semestervikarie från och med midsommarveckan. Men det får väl visa sig...

Två dagar är också vad som återstår att jobba av denna vecka. Sedan är det påsk och fyra dagar ledigt. Med full lön för 48 timmar storhelg som mina ordinarie arbetskompisar.

Skönt ibland att få skriva ett inlägg som varken handlar om terrorattacken eller hjärtefrågorna som rör rasism och främlingsfientlighet. Skulle kunna kåsera en stund om hockey också och spekulera kring Timrå IK;s lagbygge men jag tror att vi spar det till en annan dag. 

Sov gott, kära ordbrukare, i Askersund, Hjo, Abisko och Ballingslöv. Vi ses igen!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards