Alla inlägg den 13 april 2017

Av Göran - 13 april 2017 14:29

Påsken är egentligen en ganska underlig tradition. Precis som jul så är ju den moderna påsken någon slags mix av kristen tradition och hedniska riter. Sen har den ju dessutom förändrats en hel del sedan min barndom. Eller kanske det var min släkt som hade konstiga traditioner...

Såvitt jag minns så var det påskafton som var dagen då vi samlade släkten och åt ett lätt reviderat julbord. Och på påskaftons kväll kom påskkärringen med presenter till barnen. En vuxen påskkärring med kvast och allt. (I skepnad av en av mina mostrar) Inte som jul eller födelsedag men någon liten leksak brukade det bli.

Påskägget, det där färgglada med godis i, fick vi först på påskdagens morgon. Det brukade ligga under eller intill kudden när man vaknade. Redan från mycket späd ålder fick vi lära oss att det var tuppen som varit där och värpt. Påsktuppen, alltså. Den där påskharen det pratas om nuförtiden stötte jag inte på förrän långt senare i sagor och filmer från USA och England.

Harar som lägger ägg! Tänka sig! Det var väl illa nog med tuppen men om någon unge invände att tuppar inte värper så fanns det alltid någon vuxen där som informerade om att påsktuppen kunde det. Inga andra tuppar, bara han.

Var kom då haren ifrån och när kom den in i bilden?

Som så mycket annat så kom väl den traditionen från USA liksom senare också Haloween gjorde. Och krämarna gnuggar förstås händerna för nu räcker det inte att köpa en färgglad chokladtupp i staniolpapper utan du måste köpa en lika stor hare av lika mycket choklad.

Traditionen att barn går runt och knackar dörr som på Haloween stötte jag på först då jag på 70-talet flyttade till Gimo i norra Uppland. Där var det gammal tradition. Och numera har den spridit sig hit också.

Så kanske jag kostar på en godispåse när jag åker och handlar sedan. Utifall det kommer nån lite sångartropp och sjunger Gullefjun eller liknande framåt kvällningen.

Matmässigt är det väl äggen som skiljer påsken från jul. Annars är det ju i stort sett samma rätter som går igen nu som vi äter i december. Nog för att jag brukar ha ägghalvor med majonnäs och räkor även på julbordet men till påsk så SKA det ju liksom vara ägg.Traditionen kanske kan förklaras med att förr när man fastade länge före påsk så behövde man få i sig rejält med både protein och fett för att få igång kroppen igen och ägg är ju näringsrika.

Well, påsk blir det vare sig vi vill eller inte. Jag önskar er en glad sådan innan jag försvinner till ICA Maxi!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards