Alla inlägg den 1 maj 2017

Av Göran - 1 maj 2017 20:59

Tänk! Redan första maj! Nyss var det ju januari... Ser i bloggens backspegel att jag varit flitig just detta datum genom mina år som bloggare. Har inte skrivit varje första-maj men fler än hälften. Dessutom var det ett år jag skkrev två inlägg också.

Ska föresten återanvändad gåtan jag frestade era geniknölar med ett av mina första år som bloggare...

"Vad är det som är åtta meter långt, sjunger falskt och luktar hembränt?" (Svar längst ner på sidan)

Och när man läser sina egna ord från längesen så minns man ju så mycket tydligare hur det var just den dagen, det året. Det blev inget stadsbesök i år heller för att se på demonstrationerna. Kanske man får rycka upp sig med det där nästa år. För jag minns ju nu då jag tänker efter att det inte bara var politiska budskap på plakaten heller.

På åttiotalet var sossar och fackföreningsfolk toleranta och lät de där som inte bar röda fanor också få gå med. Sonen till en av mna kusiner demonstrerade ett år med krav på "Mera reggae i radion".

Det var innan den "fria" radion där man tvingas stå ut med reklam som t.o.m är töntigare än reklamen i TV. En annan ung man (tonårskille) gick med illgrön tuppkam som var 25 cm hög och för övrigt rakad skalle. Han hade dessutom säkerhetsnålar i öronen, ögonbrynen, näsan och kinderna samt tatuerad hals. På hans skylt fanns en karikatyr av en ad dåtidens Barn-TV-kändisar som var älskad av några och hatad av många. På skylten stod det; "Det är DITT fel, Staffan Westerberg!" Den minns jag att jag skrattade gott åt.

Ett annat budskap som jag dock bara hört sägas ska ha figurerat i ett första-maj-täg är "Fri sprit, bredare trottoarer"

Vad skulle du skriva på din skylt, kära ordbrukare, om du skulle gå med i tåget nästa år? Själv kan jag inte riktigt välja mellan Jag är inte rasist!!! Utan "MEN"! eller "Pension från 60 åt alla som vill. Full lön livet ut".

Mja, båda är ju bra men jag har ju ett helt år på mig att besluta om jag alls ska demonstrera och vilket budskap jag i så fall ska välja.

Ännu en fyradagarsvecka väntar och har jag inget viktigare för mig imorgon så kan jag ju alltdi traska upp till fabriken och morsa på mina ordinarie arbetskamrater. Så de inte glömmer bort en...

Onsdag, torsdag och fredag är ganska bokade men imorgon ser det lugnt ut.

Därmed tackar jag de som läste ända hit - du är en tålmodig människa. Ändå fick du dålig lön för mödan för det blir inte roligare än så här. Sov gott i slott och koja i stad och på landet. Vi ses!

(Svaret på gåtan är förstås detsamma som förra gången - Förstamajtåget i Pajala!)

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards