Alla inlägg den 16 maj 2017

Av Göran - 16 maj 2017 20:33

Mitt eller rättare sagt hyresvärdens badkar gick ur tiden imorse. Jag steg i för att duscha och då lossnade frontplåten. Det har hänt någon gång förr och jag trodde att det berodde på att sonen, som städade där igår, kanske inte lyckats sätta den tillbaka på rätt sätt.

Men då jag ren och fräsch steg ur en stund senare kunde jag konstatera att den anordning av plast som utgör foten som karet står på hade gått av. (Ja, jag vet! DÅ är det verkligen dags att göra något åt vikten...)

Så... jag felanmälde förstås och blev så småningom uppringd av en vaktmästare som talade om att mitt kära badkar gjort sitt. Att det hade tagit ner skylten. Gått runt hörnet. Kilat vidare och tackat för kaffet.

Den sortens fot går inte att få tag i längre, berättade han och sa sedan att han skulle beställa ett nytt åt mig. Då vädrade jag genast chansen att kanske få en duschhkabin istället så jag slog an en hurtig ton och föreslog just det.

Nja, sa vaktmästaren, det går inte områdeschefen med på. I så fall vill de totalrenovera (Läs: LYX-renovera) mitt badrum och hänga dit en kristallkrona och nytt kakel och hela bibban. Sen lär de ju höja hyran för dig med en tusenlapp eller så, fortsatte fastighetsskötaren. Men han erbjöd sedan en kompromiss.

Jag har en draperistång som jag kan hänga upp så skrotar vi badkaret och du får stå på golvet och duscha, sa han. Jag tvekade inte så länge. I och för sig är det en underskattad njutning att lägga sig i ett varmt bad men med tanke på hur sällan jag faktiskt gör det så accepterade jag.

Så nu återstår att se om lutningen på golvet är ok eller om jag får vatten ända bort till dörren när jag duschar. Likaså återstår att se hur halt golvet blir. Jag minns ju med fasa hur jag kapsejsade i duschen på sjukhuset efter mitt benbrott för sju år sedan.

Bägge problemen går dock att lösa. Det finns remsor man limmar fast med halkskydd och gummilister för att hålla kvar vattnet på en mindre yta. Jag får se till att raspa bort förhårdnaderna på hälarna så de blir bebismjuka igen och ger bättre fäste i duschen.

I-landsbekymmer på hög nivå!

Men smällarna duggar tätt. Idag kom ekonomichefen och berättade att jag måste byta arbetsrum. De har anställt två nya medarbetare på hans avdelning och nu behöver de rummet jag har använt tills nu Så det är väl bara att tränga ihop sig på 12-13 kvadratmeter och bita ihop.

Det är en sorglig dag idag - 19-åriga Tova från Hälsingland har hittats död, mördad. Jag har sett bilderna av henne och det gör ont att se dem. Hon är så lik min yngsta dotter då hon var i samma ålder. Tova har bredare mun på bilderna men annars är hon väldigt lik min lillflicka. Och det ger förstås insikten att det kunde ha varit jag som var i Tovas föräldrars ställe. Jag skickar dem mitt varmaste deltagande genom telepati fast jag inte känner dem. Ingen borde någonsin behöva begrava sitt barn!

Annars... så rekommenderar jag mina kära ordbrukare att läsa Jonas Gardells krönika i dagens Expressen. (Såg ni? Jag la in en hyperlänk!!!) Han är en klok man och jag undrar om han inte har rätt. Kanske borde vi börja bemöta hatarna med kärlek! Säga till dem att vi älskar er även om vi inte älskar era åsikter.

Det för tankarna till Desmond Tutu och Nelson Mandela i Sydafrika som inte bara insåg att ingen hämnd i världen kunde ställa till rätta allt ont de lidit av apartheidsystemet. De fick dessutom en hel natoin att tro på att inget bli bättre av hämnd och vedergällning. Typ... VI förlåter varandra och ser framåt istället! Tänk så många konflikter som skulle kunna lösas om det fanns fler som Mandela och Desmond Tutu!

Med det säger jag godnatt till fattiga och rika i slott och koja i stad och på landet. Var rädda om varandra!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards