Alla inlägg den 3 juni 2017

Av Göran - 3 juni 2017 08:40

Hur ska det gå? Idag åker GIF Sundsvall västerut för att möta våra närmaste grannar i fotbollsallsvenskan. Östersund har tagit fotbolls-Sverige med storm ifjol och i år genom att vara mycket bättre än "experterna" trott. Framför allt är de mycket bättre än expertisen i storstäderna och riksmedia VILL att de ska vara.

Etablissemanget inom fotbollen vill nog helst inte ha några norrlandslag i allsvenskan. De vill ha Solna som seriens nordligaste punkt. Allt som är norr om nationalarenan förknippar de med långa och dyra resor. De vill inte åka hit upp och riskera att kanske till och med förlora. Det har många gjort i Jämtlands fotbollsmetropol, både i år och ifjol.

Matcherna mot grannen förra året slutade med en storseger (här i Sundsvall) och en stor förlust i ÖFK;s egen kula.

Men det som är allra roligast med Östersunds framgångar är att det inte finns något hat mellan de båda norrlandslagen.

I Stockholm finns en otäck rivalitet mellan AIK; Djurgården och i viss mån Hammarby. Där är det hat och stora slagsmål i anslutning till derbymatcherna. Här på Sveriges midja är vi vänner och respekterar varandra. ÖFK;s supporters är en förebild för fotbollsfans över hela landet, tycker jag.

Medan matchen pågår unnar man förstås inte motståndarna några framgångar. Inte så att vi skriker hata-ramsor men då håller båda sidor på de sina. Men så fort den är slut gläds vi åt varandras framgångar mot resten av seriens lag.

Så jag hoppas på fullsatt arena i Östersund, strålande sol samt bra spel och seger för GIF i eftermiddag. Gärna också något mål som är paritet med Noah Sonko-Sundbergs läckra cykelspark i derbyt från förra året i Sundsvall.



Sånt ser man inte ofta. Egentligen är det bara Zlatans fullträff mot England vid invigningen av Friends arena som var ännu snyggare av de mål jag sett. 

Men det behöver inte vara vackert så länge mitt lag gör de mål som krävs för tre poäng. Skitmål räknas, de också!

Lördag med en hel ledig vecka framför mig. Vad ska jag då göra med den? Tja, jag tänkte ta bilen uppför de branta backarna till skidstadion här ovanför och ta med stavarna på en rejäl promenad i skogen. Jag skulle kunna gå även upp dit men då skulle jag vara så trött då jag kom fram att jag nog vände innan jag kom till skogen. Därför tar jag bilen en bit eftersom jag då säkerligen kommer att gå längre totalt än annars. Stegräknaren är jättebra om man vill tävla lite mot sig själv, mot sina egna resultat från dagen innan och tidigare. Få bevis inför sig själv att man ökat dosen motion dag för dag, vecka för vecka.

Lite har jag säkert gått ner också. Har inte vägt mig på rätt länge men brallorna börjar sitta lösare och jag har fått gå in ett hål på bältet för att inte riskera att bli anmäld för sedeslöst beteende om jag tappar dem.

Därmed önskar jag de trogna ordbrukare en trevlig helg med varandra eller var för sig. Njut av försommaren hur den än ser ut för den kommer inte åter förrän nästa år.

Trump sitter kvar och jag kan för mitt lv inte förstå varför!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards