Alla inlägg den 15 juni 2017

Av Göran - 15 juni 2017 20:31

Idag har jag tagit adjö av det tillfälliga jobb jag hållit på med sedan första halvan av april. Innan jag började var jag osäker om jag skulle klara av det. Inte skyddsutbildningarna på flera avdelningar, den biten visste jag att jag skulle fixa ganska lätt. Men det andra...

Det där med att gå igenom instruktioner och riskanalyser och revidera dem. Och på samma gång lägga in länk för varje råvara som förekommer i kemikalieregistret. Det hade företaget fått nedslag på vid kvalitetsrevisionen i våras.

Men det gick och det gick dessutom fortare och lättare än jag trott. Vilket har gjort att jag kunnat ställa upp och hjälpa till som guide vid flera externa studiebesök.

Det var också vad som stod i kalendern idag. Två busslaster med gymnasieungdomar från Östersund kom på besök och skulle visas runt. Tyvärr fanns det nästan ingen personal tillgänglig för att hjälpa till så vi var bara två guider. Med grupper om 14-15 personer i varje. Normalt sett vill jag inte ha mer än 6-7 personer per grupp, det blir så svårt att göra sig hörd när man är för många.

Men... jag förklarade det problemet för de jämtska ungdomarna och de uppförde sig exemplariskt under vår rundvandring i fabriken. Trevliga och positiva var de också, allihop.

De besökte oss och en annan fabrik i närheten och då de ätit lunch fick vi ta emot gruppen som besökt Akzo Nobel på förmiddagen. Lika trevliga och artiga ungdomar där också.

Klockan visade nästan hemgång då vi var klara och killarna och tjejerna satt sig på bussen för att åka hem till Jämtland. Då kollade jag min kalender för imorgon och kunde konstatera att ingen bokat in mig för utbildning på hela dagen imorgon. Jag hade alltså NOLL att göra. INGENTING!!! 

Så... Då författade jag ett hövligt mail till min tillfällige chef (Vi kan kalla honom "R") och berättade det.

Skrev sedan att jag vet att det är en fräck och närapå oförskämd fråga men skulle jag kunna få ok för att... Ska vi kalla det att jag jobbar hemifrån imorgon? Jag talade ärligt om att visst kan jag komma till fabriken som vanligt och sitta av mina timmar framför datorn. Men jag gör precis lika mycket (eller lite) nytta om jag stannar hemma.

Mina förhoppningar var inte jättestora. Men eftersom min tillfällige chef varit min chef förut i ungefär 8-9 år så känner jag ju honom väldigt väl och han känner mig. Och jag visste dessutom att han är väldigt nöjd med vad jag har åstadkommit så jag tänkte att kanske, kanske vågar han bryta mot regelverket.

R ringde mig en halvtimme efter jag hade kommit hem och sa ok. I gengäld fick jag lova att komma in på kort varsel om de skulle behöva mig. Det är jag dock rätt säker på att inte gör.

Det finns bättre och sämre chefer men den här skulle jag gärna ha som chef för resten av min arbetstid innan pensionen. Han förstår det där med att ge folk en extra uppmuntran ibland även om det inte ryms inom företagets regelverk. Att de är viktigare att få personalen nöjd och glad än att hålla på regler och paragrafer.

Han förstår att det gagnar inte företaget på lång sikt om han tvingar mig att komma till fabriken bara för att sitta av tiden mellan in- och utstämpling

Så jag är alltså ledig en extra dag även denna vecka. Den ska dock förstöras i tvättstugan så alldeles sysslolös är jag ju inte.

Från och med måndag nästa vecka har jag en paragrafryttare till chef i åtta veckor. Honom skulle jag inte ens ha drömt om att fråga om något sådant som R godkände idag. Men så är det ju inte heller något som jag har den minsta rätt att begära av NÅGON chef. Men det är skönt att det fortfarande finns en och annan med hjärtat på rätta stället!

Eftersom jag alltså inte behöver stiga upp i ottesången imorgon så unnade jag mig nyss att slå upp en liten singel malt av märket "Mack". Den tillverkas av svenska Mackmyra och är mycket prisvärd.

De har en annan variant som kallas Mackmyra Brukswhisky. Som kostar en hundring till men enligt min smak är klart sämre än "Mack" för ungefär 300 kronor per flaska. Testa gärna om du gillar att ta en virre ibland!

Ledig alltså och långhelg. Så vad blir det mer än tvättstuga? Tja, åtminstone två rejäla långpromenader i skogen innan måndag morgon. Då börjar mitt arbete i portvakt/reception och telefonväxel. Måndag och tisdag har jag stängning och börjar senare (07;25) så då tänkte jag stiga upp samma tid som annars och köra ett pass i jobbgymmet innan ordinarie arbete. Samma på tisdag men onsdag och torsdag har jag öppningen på morgonen så då får jag försöka orka gå till gymmet efter jobbet istället. 

Snälla ordbrukarna, håll de tummar ni har för att jag klarar det!

Donald Duck... F´låt TRUMP är fortfarande kvar i Vita Huset! Hur är det möjligt???

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards