Alla inlägg den 20 juni 2017

Av Göran - 20 juni 2017 20:20

Efter två dagars portvaktsjobb börjar hjärnan plocka fram kunskap och rutin igen. Igår lät jag mig stressas ett par gånger då det hände mycket på samma gång men idag lyckades jag plocka fram den lugna och metodiska portvakt som bor nånstans inom mig och helt enkelt ta en sak i sänder. Folk dör inte om de får vänta i ett par minuter.

Och idag har jag ju arbetat både inne och ute.

Chefen där har bestämt att vi, bland allt annat vi gör, ska ägna en stund varje dag åt att stå utanför lokalerna i reflexkläder, hjälm och skyddsglasögon och stoppa alla paketbilar och mindre lastbilar för att titta i bilarna.

Där ska vi stå oavsett väder nynnande; "Här är polisen som mitt i gatan står..." Eller nåt. Och myndigt höja handen till stopp så fort någon firmabil försöker smyga sig förbi. 

Riktigt vad det är som vi ska leta efter har han däremot aldrig berättat men på utgående transporter gissar jag att vi ska titta efter misstänkt stöldgods. På alla gånger jag har stått där i regn, sol, snö och blåst har jag aldrig någonsin hittat något som känts misstänkt det allra minsta. Det har inte heller mina två kvinnliga kolleger som har detta som ordinarie arbete varje dag. Och har haft i många, många år dessutom.

Än mer oklart är det vad jag ska titta efter i bilar på väg in på området. Bomber? Vapen? Kärnavfall?

Tja, din gissning är nog lika bra som min...

För 5-6 år sedan hade vi en Vd som var lite militärisk och dessutom hade ett fruktansvärt humör. Det var f.ö han som införde dessa kontroller.

Då tipsade jag en gång en förare av en liten firmabil att han inte skulle lämna bakluckorna öppna medan han jobbade. Han hade nämligen en genomskinlig plastsäck därbak fylld med tomburkar (mest ölburkar). Jag visste att det skulle kunna räcka för att få platschefen att gå i taket om han var på det humöret så jag sa att de vore klokast att dölja dem medan han lastade eller lastade ur sina verktyg.

Men det var också den enda lilla anmärkning jag haft på säkert flera hundra såna kontroller.

Då är det lätt att börja fundera om våra entreprenörer och besökande företag kanske inte är så skumma ändå. Hade jag nåt att säga till om i frågan skulle jag nog föreslå att man kan ta ner beredskapen en aning.

Men jag är förstås bara en enkel sommarvikarie som inte vet och förstår allting här i världen.

Duktig var jag också imorse och åkte till jobbet nästan en timme i förväg. Den tiden användes till mitt första pass i gymmet. Det första för i år. Jag har varit på väg många gånger men idag gjorde jag slag i saken.

Så blir det nog knappast imorgon för då har jag öppningen vilket innebär att jag ska vara där i god tid före o6:00.

Kanske lite magstarkt att kräva ett träningspass av sig själv före halv sex på morgonen.

Fackklubben har haft sin årliga grillningsdag för sina medlemmar också. De bjöd på hamburgare med tillbehör.

Så jag tog med en assiett och gick dit. LCHF;are som jag är så tog jag förstås inget bröd men däremot två hamburgare med lite senap emellan och räksallad vid sidan om. Det var faktiskt riktigt gott.

Imorse då jag nyss kommit till jobbet efter träningen hämtade jag den s.k rondknippan i nyckelskåpet för att hämta lite saker i valvet. Det kallas så fast inga pengar har förvarats där på många år men det står ett fett kassakåp där.

Rondknippan innehåller 8-9 nycklar som skulle kunna passa och jag valde rätt på första försöket. Genast tänkte jag att om det är en sån dag så måste jag väl köpa en trisslott eller nåt. Det blev en Harry-påse på travet för 99 kronor så vi får väl se om turen räckte ända till kvällen när Jägerso har avslutat sina tävlingar om en timme ungefär.

Håll tummarna för det, kära ordbrukare. Vi ses igen. När andan faller på...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards