Alla inlägg den 22 juni 2017

Av Göran - 22 juni 2017 20:47

Det lackar mot midsommar. Nej, så säger man ju inte. Den enda gång det "lackar" mot nåt så är det ju mot jul. Varför är det så?  Och varför använder vi så många motsägelser i svenska språket? Finns det, till exempel, nåt mer språk där man skapat ett ord som "skitgott"? Eller jätteliten? Pyttestor säger vi ju inte, eller hur. Men jätteliten är ok. Liksom skitgott och skitbra.

Asläckert och asbra är andra exempel på absurda ordbyggnader. Undrar om man kan må underbart dåligt också! Eller vara äckligt snygg. Eller fantastiskt ful...

Nånstans på nätet läste jag tidigare idag att man ska försöka att peppa sig själv varje dag genom att ställa sig framför en spegel och säga till sig själv att man är underbart vacker. 

Den prövade jag men inte fanken funkade det. Jag såg ju genast på mig själv att jag ljög. 

Så... "Det var ju ingen glädje med den sorgen, sa han som grät på fel grav."

Men det tycks ju finnas åtskilliga människor som tycker att det fungerar, det där med självsuggestion. Då och då kollar jag "hemnet.se" för att se hur det ser ut i lägenheter för 2 miljoner eller mer. Och otroligt många har "Carpe Diem" på väggen i sovrummet eller "Du vet väl om att du är värdefull" och liknande uppmuntrande små fraser.

Kanske man skulle börja hänga upp lite sånt här hemma. Ja, inte med de texterna men med såna som jag själv gillar och vet är sanna.

Kanske ska jag brodera en bonad där det står; "Varje gång du säger att nu kan det inte bli värre...Så har du FEL!". Eller min klassiker; "Det är aldrig för sent att ge upp!"

Eller "Jag vaknade imorse och så var den dagen förstörd" i snirkliga bokstäver på väggen ovanför sängen. 

En arbetskamrat hade för länge sen en skylt på sin och fruns sovrumsdörr där det stod "Verkstad (men verksamheten liggger nere)". Själv hade jag som tonåring en skylt med orden; "Kom in bara, dagen är ändå förstörd!"

På väggen inne i samma rum hade jag en liten affisch föreställande en man som liknade seriefiguren Kronblom. Han stod innanför en ytterdörr på glänt. Utanför i hällande regn stod en tant med skäggvårtor och ilsken uppsyn och så var det en pratbubbla över mannen där det stod; "Men go´a svärmor, int´ska svärmor stå där ute i regnet - Gå hem med sig vetja´!"

Men...självpeppning är visst på modet. Jag besökte ICA Maxi (eller heter det Maxi ICA?) idag och även där har man börjat försöka pigga upp sina kunder. För bredvid kortläsaren där de tar betalt satt en liten tryckt lapp med texten: "Så söt du är idag!"

Ok, jag erkänner... LITE glad blev jag. För jag hade ju faktiskt besökt min kurdiske frisör och befriats från lite av vinterpälsen. Och jag HADE ju också bytt skjorta innan jag åkte.

Men tillbaka ute i bilen talade jag genast förstånd med mig själv för att inte tuppkammen skulle växa alltför mycket. Sa till mig själv att den där lappen har någon, i och för sig välmenande men tanklös individ hängt upp. För "söt" är knappast ett ord som någon använder om överviktiga farbröder som snart fyller sextio år.

Annat var det i förra veckan då jag agerade guide på jobbet för ett gäng gymnasieungdomar från Östersund då jag fick höra två av tjejerna viska om mig. "Innan vi gick ut i fabriken tyckte jag att gubben (d.v.s jag) såg ut som en surgubbe men han var ju jättesnäll och rolig", sa den ena till den andra.

DET, mina kära ordbrukare, var nog den finaste komplimang jag fått på mången god dag. Och det fast jag ju egentligen inte fick den. Hon pratade ju OM mig - inte till mig.

Nu ska den jättesnälla surgubben snart krypa ner mellan rena lakan och vila upp sig inför midsommaraftonen hos syrran på fäbodvallen, precis som ifjol och många, många andra år. 

Kanske tar jag lite bilder i år också och skriver nåt mer imorgon natt då jag kommer hem. Eller vid senare tillfälle.

Glad jävla midsommar på er, kära ordbrukare. Ta det lugnt så att det inte går som för Herr Lindeman om ni minns.

Han som inte tordes ta av sig hatten "Då springer huvudet i bitar!"

Se till att ni törs ta av er både hatt och annat imorgon kväll. Själv tar jag mig en vit midsommar. Åtminstone tills jag kommer hem på kvällen/natten...


Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards