Alla inlägg den 23 juni 2017

Av Göran - 23 juni 2017 21:28

Ännu en midsommar lagd till handlingarna. Det blev fäbodvallen i år också, precis som ifjol. Vi hann precis upp för att se dem resa stången som lövats och majats (försetts med blommor) liggande på bockar först.      

Därefter skuttade ett antal vuxna och barn omkring en liten stund och sjöng om både små grodor och rävar som raskar över isen och jungfru skär tills de vuxna upptäckte att barnen tröttnat och smitit iväg. Jag råkade ha lite kontanter i plånboken så dessa tog jag med för att förslösa dem på lotterierna och därmed gynna stugägarföreningen lite grand. Och för första gången i mitt liv lyckades jag hitta två vinstlotter bland dem.

Så nu är jag stolt ägare till ett knallorange badlakan samt en reflexväst storlek XL. Systerdoterdottern på fyra år hade också tur och vann både en flaska duschtvål och en annan flaska som innehöll såpbubbor. Gissa vilken hon var gladast över!

Det såldes varmkorv med bröd också liksom kolbullar med fläsk och lingonsylt men jag och resten av mitt sällskap avstod eftersom vi skulle äta hos min syster efteråt. Men tipspromenaden gick vi och det var fruktansvärt svåra frågor i år. Jag brukar vara rätt bra på sånt, är väl hyfsat allmänbildad men i år var det flera frågor jag gick bet på.

Vår enda levande moster med man var också med och översta bilden nedan visar dem, systerdottern och min syster i färd med att gå frågeslingan.      

På bilden i mitten är det min systerdotterdotter som förbereds för ponnyridningen av sin pappa och mamma och längst ner är hon tillbaka från ridturen med ett belåtet ansiktsuttryck.

Då vi nästan var på väg att gå hejdades vi av en barndomsbekant som ropade och frågade om vi ville gå in i den stuga som min mormor hyrde under dryga fyrtio år och där jag spenderade många av barndomens somrar. Han kände nämligen mannen som äger den nu och visste att han hade nyckeln med sig. Så Lena (syrran) och jag fick gå in och titta och jag måste säga att det mest var en sorglig syn. Ingen har bebott huset på närmare fyrtio år och tapeterna håller på att få ge efter för tyngdlagen. Den gamla vedspisen stod kvar men alla möbler var borta och ersatta med sånt som jag gissar att ägaren kastat ut från sitt eget hem i slutet av 70-talet. Förfallet, med andra ord. Men ändå lite roligt att få se det från insidan en gång till i livet.

Efter diverse småprat med gamla bekanta från barndomsåren traskade vi tillbaka till syrrans och svågerns och bjöds på god mat. Diverse småplock som synes på bilden nedan plus grillade kycklingvingar och västerbottenspaj. Mumsigt värre, alltihop. 

 


Efter maten skulle vi gå ner till sjön en sväng men jag avstod från den promenaden eftersom kvicksilvret hade sjunkit så mycket då solen försvunnit bakom trädtopparna. Istället lät jag min kära Madame Citroen få ge mig en mjuk och bekväm åktur hem. Och här sitter jag nu, ganska nöjd med min midsommarafton. Smuttar på en single malt av samma sort som senast jag gjorde det (samma flaska för övrigt).

Hoppas att mina kära ordbrukare från norr till söder har haft det minst lika trevligt som jag och att också ni vaknar imorgon utan kopparslagare innanför tinningarna. Det blir en liten "virre" till då den här är slut men sen åker korken på igen. Och då är det väl bara att gå och lägga sig!

Sov gott Sverige - Var du än är!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards