Alla inlägg den 27 juni 2017

Av Göran - 27 juni 2017 21:37

Jamen, fatta! Fattar ni att vi redan är i slutet av juni. Den bästa tiden på året, i mitt tycke, är snart över. Och det utan att vi har fått nämnvärt med sol och värme. Visserligen inte precis kallt heller men det blåser ju småspik varenda dag så man måste liksom klä sig mot det istället.

Jag har åkt buss idag. Första gången i år och jag hoppas att det blir den sista också. Madame stod ju hos bildoktorn imorse så det var bara att hasa sig till hållplatsen i tid. Tror ni bussen kom i tid? Nejdå, "Din Tur" förnekar sig inte. För mig kan de gärna döpa om sig till "Din Otur" för otur är det att tvingas åka med dem.

Men höja priserna kan de minsann! Ifjol vill jag minnas att det kostade 25 kronor hemifrån till jobbet. Idag kostade det 40! En ökning med mer än 50 % alltså.

Men det funkade ju. Imorse.

Efter jobbet skulle jag ta mig till verkstaden på andra sidan stan och frågade chauffören när jag steg på om den bussen passerade min verkstad. Nej, sa han, då ska du åka med tvåan för den går förbi där. Så på terminalen i stan väntade jag in linje 2 och frågade föraren för säkerhets skull om bussen gick förbi OK/Q8 i Skönsberg vilket han sa att den gjorde.

Ganska snart märkte jag att han endera ljugit eller missförstått min fråga. För den bussen kom som närmast 1½ km från min resas mål. När jag insåg det skyndade jag mig att kliva av  för att slippa gå ännu längre.

Så det var med stor tacksamhet jag satte mig i Madame Citroens mjuka famn efter att ha slantat upp dryga tvåtusen.

Och då var inte fläkten bytt. Den jag skickat efter från tyska (billiga) "Misterauto" på i-net passade inte på fästena. 

Så nu har de beställt en ny fläkt åt mig som ska monteras på fredag eftermiddag när jag slutat jobbet.

Bromsarna var dock åtgärdade och hugger inte längre som förut. Dessutom steg min respekt för den verkstaden då det visade sig att bromsoken inte behövde bytas som jag nästan var säker på. Något säger mig att om jag hade lämnat bilen där jag förr brukade laga bilar så hade bromsoken varit i miserabelt skick.

Heder dock åt "Misterauto" som lovat att göra återköp på fläkten som inte passade trots att jag skickade efter grejorna redan i april. Så dem kan jag också rekommendera om ni vill handla billiga reservdelar.

Fredag eftermiddag har jag förhoppningsvis inte bara fungerande bromsar utan även svalka på sommaren och värme på vintern för den gamla fläkten hade inte längre några vingar. Inte konstigt då att det kommer alldeles för lite luft ur utblåsen.

Nu är det snart sängdags för gamla farbröder som jag. Sovmorgon imorgon och på torsdag då jag inte börjar förrän halv åtta. Men åtminstone en av dagarna, helst båda, ska jag köra ett gympass innan jobbet.

Och försöka låta bli att tänka på att vi nu passerat den ljusaste dagen och nu går mot mörkret igen. Men än finns det tid att njuta. Än är det massor kvar av sommaren och med lite tur så kommer det sol och värme också.

Håll tummarna för det, kära ordbrukare! Jag kommer tillbaka. Förr eller senare! Eller kanske både-och...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards