Alla inlägg den 29 juli 2017

Av Göran - 29 juli 2017 21:04

Ibland blir man trött därför att man hållit ett högt tempo, haft lite för mycket att göra. Men igår kväll var jag totalt utmattad av att vara uttråkad. Den igår avslutade arbetsveckan har liksom gått på halvfart. Och stundtals inte ens det!

Vi är ålagda att kolla igenom in-och utpasserande firmabilar efter stöldgods, narkotika, bomber eller terrorister upp till ett visst antal per vecka. Denna kontroll klarar man oftast av på en halvtimme, vi brukar kolla 5-6 bilar per gång.

Men den här veckan var det timmar mellan bilarna ibland och det tärde svårt på tålamodet.

Det är såna dagar man frestas att hemfalla åt... (ska vi kalla det "kreativ bokföring?). D.v.s man skriver ner regnumren för några av de fordon som åker fram och tillbaka x antal gånger varje dag och sedan låtsas man att man kollat dem.

Fusk och tjänstefel skulle arbetsgivaren säga. Men... arbetsgivaren och dess representanter (och farbröder) behöver inte stå där i gassande sol, hällande regn eller hagel och drivis för att fylla nån jävla kvot TROTS att varken jag eller mina kolleger som jobbar där ordinarie någonsin hittat något misstänkt på de nio år vi gjort det där. Är det konstigt då att man inleds i frestelse att frisera siffrorna en aning?

Vi (kollegan Tanja och jag) roade oss under den gångna veckan med att läsa instruktioner och arbetsbeskrivning för vårt arbete, i den mån nu sådana gick att hitta.

Där stod bland mycket annat att vi ska kräva utandningsprov om en förare som vill in på området kan misstänkas vara alkoholpåverkad. Däremot stod inte ett ord om hur vi i så fall ska agera om hen blåser positivt. Så... jag hoppas att personen ifråga i så fall blåser mellan noll och noll komma två. 

Då blir det lätt eftersom ute i trafiken är 0,20 promille gränsen medan vår arbetsgivare har nolltolerans på området. Så då får de helt enkelt stanna på utsidan tills de är nere på noll. Men blåser de 0,21 eller mer så vet jag inte alls hur jag ska hantera det. Självklart får de inte komma in på fabriksområdet men hur ska jag agera för övrigt? Ska jag ringa polisen eller räcker det att jag håller dem utanför grindarna. Ofta står det en kång rad med bilar utanför porten nör man kommer till jobbet före sex på morgonen och då blir det ju svårt att bevisa att de har kört med alkohol i blodet. De kanske har festat till kvällen innan och inte hunnit förbränna det ännu.

Enklast vore kanske att agera som en polis i nån barn- och ungdomsbok jag läste som barn. Minns inte namn, bok eller författare men den polisen delade in mänskligheten i två grupper - Häktade och ännu icke häktade!

Alltså... INGEN är oskyldig innan motsatsen är bevisad!

Nej, vilken jävla gris man skulle tvingas vara då! Så jag fortsätter på min inslagna väg - att tro människor om gott tills jag får anledning till något annat.

Min spritt nya dator, som skickade på reparation hos en firma i Växjö för snart två veckor sedan, lyser fortfarande med sin frånvaro. Denna gamla laptop är ett klent substitut för en gammaldags hederlig stationär dator.

Jag får ringa firman på måndag och efterlysa burken. Då ska jag också åka på en loppis och titta om de har ett skrivbord som kan ersätta det jag har idag. Mitt gamla har gjort sitt för länge sedan och det är ett under att det inte redan rasat ihop totalt. Om jag hittar ett ska jag ägna måndagskvällen åt att städa och möblera om i mitt sovrum. Skulle velat tapetsera om också men det får vi spara med ett tag tills finanserna tillåter det.

Därmed tillönskar jag de kära ordbrukarna en fortsatt trevlig helg. Vi ses igen! När andan faller på...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards