Direktlänk till inlägg 6 augusti 2017

Straffskandalen i Sundsvall

Av Göran - 6 augusti 2017 20:50

Biljetterna vrar slutsålda! Annars tänkte jag faktiskt åka in och se GIF mot Östersund på plats idag. Men det blev soffan som det brukar bli. Och jag måste ju beklaga våra motståndare idag för ÖFK blev blåsta på tre poäng idag av en svårt synskadad domare. Linus Hallenius i GIF närkampade mot en ÖFK-spelare strax utanför straffområdet. Båda föll i kamp om bollen. Fortfarande klart utanför linjen.

Men den så kallade rättsskiparen satte pipan i munnen och blåste väldigt bestämt samtidigt som han pekade på straffpunkten. GIF fick alltså en straff som de inte hade förtjänat och den sköt Marcus Danielsson i mål hur snyggt som helst. Så nu får väl giffarnas supporterklubb skicka honom ett brev med ett gratis livstids medlemsskap i Patronerna (GIF;s supporterklubb)

Sundsvall behövde den där poängen men jag är ju så gammalmodig att jag vill att poäng ska förtjänas. Och det gjorde de sannerligen inte idag. Det närmaste man kom Östersundsmålet var ett friläge av Peter Wilson men han missade bollen och sparkade ett stort hål i luften. Östersund däremot skapade chans på chans och spelade överhuvudtaget bättre än GIF matchen igenom. Så om någon ÖFK;are läser detta så ska ni veta att åtmnstone jag anser att ni blev rånade på tre poäng idag.

Nu kommer ni ju att klara er kvar ändå och det med god marginal. Och det förtjänar ni för ni spelar fin fotboll. En halvblind domare är ju inte så mycket att göra åt.

Giffarna däremot är illa ute i årets allsvenska. De är helt enkelt inte tillräckligt bra. Har varken tillräcklig spets eller bredd på truppen. Och nu rycker storklubbarna i både Erik Larsson (bäste giffare idag) och Marcus Danielsson (jätten i mittförsvaret och straffskytt idag). Ifjol var man i ett liknande läge och sålde av ekonomiska skäl både Runar Sigurjonsson, Pa Dibba och Stefan Silva under pågående säsong.

När man har alla de bästa tillgängliga kan man vinna matcher i allsvenskan. Men reserverna håller inte alls den klass som skulle behövas. Man har inga bänkspelare som kan gå in och göra skillnad och därmed kanske vända matcher.

Och inga pengar att tala om finns det heller. Så jag misstänker att GIF Sundsvalls alsvenska sejour närmar sig slutet. För ska man vända på det läge man har idag så behövs det nya spelare. Spelare som höjer klassen på laget, inga bänknötare, alltså. Men ledningen har gjort väldigt klart att det enda som kan få dem att värva är om någon bärande spelare säljs. Och fullt så attraktiva är knappast varken Erik Larsson eller Danielsson. De allsvenska konkurenterna vet ju att båda har utgående kontrakt och väntar därför tills säsongen är över då de inte behöver betala övergångspengar. 

För sån svintur som de hade idag med den feldömda straffen har man inte mer än max en gång per år...

 
 
Ingen bild

Thomas

7 augusti 2017 21:41

Vet du om någon skickat domaren ett livstids medlemskap idag från patronerna och giffarna. Hoppas iaf att GIF är kvar i allsvenskan nästa år. Bra skriven krönika iaf

// besviken surjämte

Göran

9 augusti 2017 17:25

Haha! Nej, det tvivlar jag på. För övrigt håller jag på Östersund också i alla matcher utom två per säsong. Det ni gjort är något fantastiskt och jag är full av beundran för det. Cred också till båda klackarna. Inga hatramsor här inte!

 
Ingen bild

Susanne

7 augusti 2017 23:36

Blir så glad när jag läser ditt inlägg om skandal domaren igår. Att du trots att du är ett giffarna fans kan vara reko och säga som det var att ÖFK blev bestulen på 2 poäng igår. Jag önskar dock av hela mitt hjärta att giffarna håller sig kvar i allsvenskan för dessa norrlands derbyn är den stora behållningen tycker jag. Svensk fotboll behöver norrlands lagen så nu håller vi tummarna att det går vägen. Hälsningar ett ÖFK fans

Göran

9 augusti 2017 17:22

Självklart håller jag främst på mitt eget men ingen med synen i behåll kunde missa det domaren missade. Rätt ska vara rätt!

 
Ingen bild

orion

10 augusti 2017 21:48

Såg matchen, även linjedomaren hade troligtvis drabbats av insomnia? Har inte brytt mig om allsvenskan i många år, men så dök Östersund upp i C more och dängde till storlagen med titi taka fotboll...och nu är man fast. Skellefteå i hockey och Östersund i fotboll. Heja norrland...fast vete fan om jag ids heja på Luleå hockey...

Göran

11 augusti 2017 17:09

Ja, inte ens den mest inbitna giffare kunde väl säga annat efteråt än att det var årets domartabbe.
Skellefteå håller jag också på tills Timrå gör comeback i SHL. Även där är jag imponerad av den resa de gjort från mediokert allsvenskt lag till att dominera svensk hockey i flera år

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Av Göran - Måndag 15 april 18:46

  Så har jag då äntligen fått träffa mitt allra första barnbarn. Min vackre dotterson Luis i sin bilbarnstol på golvet i mitt kök. De anlände i eftermiddags, de nyblivna föräldrarna med sitt lilla underverk. Och nu har jag fått hålla honom, snif...

Av Göran - Lördag 13 april 08:50

Facebook kan vara roligt ibland och har jag inget bättre för mig kan jag ju alltid fördriva tiden med att spela Quiz Planet, frågesportspelet där man kan spela med sina nätvänner och tävla i kunskap. Eller kanske snarare en blandning av tur och kunsk...

Av Göran - Torsdag 11 april 11:59

Det här blir mitt  sista inlägg som tar upp religioner. För den här gången, åtminstone! Möjligen återkommer jag till ämnet nån gång i framtiden, det får vi se. Jag vill vara tydlig med att jag inte missunnar någon deras tro. Eller att jag tycker ...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards