Alla inlägg den 19 augusti 2017

Av Göran - 19 augusti 2017 15:38

Så har man varit på marknaden i år igen då. Denna gången i hällande regn. Men varför tror ni att vetenskapen gav oss paraplyer? Jo, för att vi ska kunna trotsa vädret och gå ut utan att bli blöta.

Mot slutet var jag dock rätt fuktig ändå för det satte i att blåsa så vattnet kom både lodrätt pch vågrätt. Jackan liksom paraplyet hängdes på tork. Byxorna likaså, de byttes mot bekväma shorts när jag var hemma i min torra, sköna lägenhet.

Stegräknaren berättade att jag hade tillryggalagt dryga sextusen steg på de 2½ timme vi tillbringade på Selångers IP där marknaden håller till.

En bra slant har jag förslösat på salami, ren- och älgkorv samt de efterlängtade ostarna från Åsbergets gårdsmejeri i Bräcke i Jämtland. Det blev en rejäl bit Jungfru Marie som är en alldeles lagom lagrad hårdost. Styrka men ändå mild på samma gång. Och så den underbara mögelosten "Rocka Fett".

I ett undanskymt hörn av området hittade vi ett stånd där man sålde finska delikatesser och jag gick dit, glad i hågen, med förhoppningen att de skulle sälja surskorpor (Ganska likt de som säljs här under namnet Finncrisp men rejälare bitar och ännu mörkare och hårdare.)

Det hade de inte utan försökte istället sälja på mig ett mjukt svart finskt rågbröd.

Jag avstod men köpte istället lite finsk bastukorv. Som jag också gillar men numera är det sällan den finns i de affärer där jag oftast handlar. Så det var länge sedan jag fick någon sådan.

En bit torkat renkött och lite rökt fläskarré köpte jag också med mig och dessutom en ny svampkorg. Den gamla hade jag behandlat illa någon gång för mycket och glömt svamp kvar i den. Som sedan lagrat fukten som fått botten i korgen att ruttna ut. Men nu har jag minsann en ny. Med blommor på dessutom.

Lite fattigare på pengar men rikare på godsaker att njuta med ett glas rött framåt kvällen. Och om jag räknar ihop årets totala utgifter under rubriken; "Nöjen och rent slöseri" så upppgår totalen kanske till som mest 2 500 kr. Det finns folk som röker upp den summan på ett enda kvartal så jag tycker att det är rätt ok.

Dessutom går ju snart starten till veckans V75 där jag har investerat en hundralapp i hopp om att det ska vara min tur att få lukta på miljonerna. Och vem bryr sig om ett par ynka tusenlappar när man är månmiljonär?

Med eller utan marknad önskar jag er, kära ordbrukare, en underbar helg tillsammans eller var för sig.

Det regnar fortfarande och fortfarande heter presidenten i USA Donald Trump. Onödigt bådadera!

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards