Alla inlägg den 7 september 2017

Av Göran - 7 september 2017 20:27

Nu var den där igen när jag loggade in. Ni har säkert sett den själva, den där lilla flashrutan där man kan flagga lite extra för att folk ska läsa ens blogg. Någon har satt i system att flasha en kvinna där med namn och bild samt texte om att hon varit med i TV-programmet "Stalker" och vill ha uppmärksamhet till varje pris.

Som jag ser det finns det två möjlighete. Endera är det hon själv som lägger ut det där stup i kvarten (bloggen har samma text men bara ett enda inlägg med texten jag nyss beskrev) och då är det kanske helt enkelt så att hon inte är riktigt tillräknelig. Eller så är det någon annan som hatar just den kvinna så intensivt att man vill hänga ut henne på det sättet. Ibland undrar jag om "bloggplatsen.se" inte har några moderatorer som håller efter de allra värsta avarterna och direkta olagligheter. Och just det faktum att man lägger ut fullständigt namn, adress och telefonnummer talar väl för att det i själva verket är någon annan som är stalkern... Finns det ens någpn "admin" på bloggplatsen?

Eller är det bara jag som är löjlig och borde strunta i mobbing av för mig okända personer? 

Nej, mobbing har jag själv upplevt och önskar ingen annan att behöva vara med om det. För mig var det värst under lågstadietiden och upp i fjärde eller femte klass. Sedan vände det.

Men ingen, ingen, INGEN ska behöva utsättas för sånt där.

I lokalpressen läser jag om hur SD;s vice ordförande Julia Kronlid besökt min grannstad i norr, Härnösand och dess domkyrka. Där har man sedan länge en matta med regnbågsmönster för att markera att alla är välkomna i kyrkan. Ganska fint, tycker faktiskt jag.

Men se det tyckte inte SD;s vice ordförande. Förvånad? Hand upp!

Nej, precis!

"Regnbågen är egentligen en biblisk symbol men inte med det här syftet", säger hon i intervjun. Det får mig att tänka på deras inställning till invandring och invandrare. Typ; "Jag är inte rasist men..."

Så om jag får lägga några ord i hennes mun så blir det... "Jag är inte emot HBTQ-personer men... i kyrkan hör de inte hemma. 

Själv känner jag att "Jag är inte emot Sverigedemokrater men.... Jag håller dem gärna utanför alla beslutande församlingar som riksdag, kommunfullmäktige och landstinget!"

Följaktligen tror jag nästan att jag ska bryta en gammal vana att inte rösta i kyrkovalet. På något parti som inte delar SD;s uppfattning om vem som ska få vara med i våra kyrkor m.m

Om några månader fyller jag sextio år. Under min levnad har det hänt massor, inte minst inom kyrkan (som jag är medlem av utan att vara ett spår religiös). När jag var barn var det ytterst ovanligt med kvinnliga präster. Under mina tonår och ett tag till också hade äldre präster rätt att vägra prästviga kvinnor. När homosexuella ville ha samma rätt till samlevnad under namnet äktenskap fanns också många som vägrade viga samkönade par.

Mycket har ändrats men SD vill tydligen lägga i backen även här och försöka återskapa idyllen från 1950- och 60-talen även på detta område. 

Och då kan man undra vilka fler områden de vill backa på. Ska vi ha hela sextiotalspaketet och återgå till att arbeta och gå i skolan även på lördagar. Ska alla TV- och radiokanaler utöver de vi hade då förbjudas?

Nej, det tror jag inte alls att de vill. För då är vi inne och tassar på de fria marknadskrafternas farvatten och där är nog SD överens med resten av borgerligheten att den får man inte röra. De rika måste få tjäna mer och mer pengar!

Och.... Sen är det ju så att vi inte kan vända tillbaka! Vi måste acceptera att tiden går och allting förändras. 

För femtio år sedan gjorde även jag stora ögon och vände mig om när jag såg en människa med mörk hy. Idag känner jag många människor från alla möjliga delar av världen och har lärt mig att vi inte egentligen är mer olika än äggen när skalen är av. Inuti är äggen likadan oavsett färg på skalet! Vita hästar, hundar eller katter är inte smartare än bruna eller svarta.

Så tänk en gång till om mattan i Härnösands domkyrka! Jag avslutar med att citera Mark Levengoods ord från invigningen av den för några år sedan... "Sveriges minsta domkyrka har Sveriges största hjärta!"

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards