Direktlänk till inlägg 21 oktober 2017

#NotMee

Av Göran - 21 oktober 2017 13:14

Ikväll börjar årets upplaga av "Så mycket bättre". Men jag har ställt förväntningarna ganska lågt. Jag kan ju alltid ändra mig längs vägen. Som jag brukar göra nästan varje år.

Ingen av årets deltagare har satt några djupare spår i mig men jag ska ge dem chansen att visa mig sin talang. De börjar med Uno Svenningsson från 80-talsbandet Freda´. Ett kristet band från någonstans i Småland. Har aldrig lyssnat speciellt mycket på dem men kanske kan Moneybrother, Kiki Danielsson m.fl . lyfta fram även den musiken.

Som ifjol kommer jag säkert att tillbringa reklamavbrotten hos SVT och Kalle Moraeus. Lite tråkigt att programmen sänds samtidigt men tack vare digitalboxen kan jag ju se dem när det passar mig.

Jag minns en tid då man passade tider för att slå igång inspelning på VHS-bandaren då program krockade. Då tyckte man att det var höjden av teknisk utveckling att kunna spela in även från TV;n. Idag minns jag inte ens när jag ägde en video. Eller när jag senast använde DVD-spelaren som fortfarande står kvar och samlar damm i min TV-möbel.

Under den eran dominerades bensinmackarnas sortiment av videohyllorna och den som inte hade egen video kunde hyra hem en "moviebox" från Statoil eller ICA eller var man nu hyrde film. Undrar just vilken idag modern teknik som blivit stenålder om tio år till...

Teknik (lysande sådan!) var förresten vad Timrå IK visade upp igår i Swedbank arena när de knöt upp svansen på Modo. Media kallar det ibland för surströmmingsderby när lagen från länet drabbar samman. "Slaget om Västernorrland" kan det också stå i rubrikerna när man spekulerar om utgången inför drabbningen. Vad man än kallar det så var det Medelpad som segrade den här gången. Anförda av två fjuniga sjuttonåringar och en nittonåring som lånats in från NHL.

Fina målpassningar har han levererat redan från första matchen, Jonathan Dahlén, men nu fick han göra mål också. Två stycken till och med. Så han lär knappast bli sämre när han är ikapp fysiskt.

Sedan kan jag ju inte tiga om kampanjen #MeeToo. Tjejer/kvinnor i alla åldrar berättar om hur män tar sig friheter med deras kroppar som om de vore ällmän egendom. När jag ser/hör/läser om sådant blir jag lite skamsen över mitt eget kön. Vad är det för fel på oss egentligen? Ja, jag säger "oss" även om jag inte kan minnas att jag själv ska ha gjort den sortens övertramp. Jag har gjort många fel i mitt liv men alltid försökt respektera andra. Kvinnor som män!

Skämtat på gränsen har jag säkert gjort men tafsandet svär jag mig fri ifrån.

MEN... om nästan varenda kvinna upplevt det så har väl nästan varje man gjort sig skyldig till det. Därav "oss"!

Martin Timell, en av de utpekade, går sedan ut i pressen och ber om ursäkt. Hedervärt i sig visserligen men jag köper liksom inte att en man i min ålder "inte förstått" att hans ord, handlingar och tafsandet kränkt andra människor. Man behöver ju inte gå längre än till sig själv. Jag skulle då inte uppskatta att t.ex stå i en hiss och bli nypt i ändan eller att någon tar skamgrepp på mina privataste delar.

För i helvete,  killar! Skärp er! Vill ni att andra snuskhumrar ska göra så mot era morsor, syrror eller döttrar? 

Jag är säker på att minst 99% av oss svarar nej på den frågan så varför ska det vara ok för dig att göra det mot någon annans morsa/dotter/syster? För att göra det lättare för några att förstå ska jag ta en liknelse från idrottens värld;

"MAN TAR INTE MED HÄNDERNA I STRAFFOMRÅDET! DÅ BLIR DET STRAFF!"

Fattar ni inte nu så är det för att ni inte vill fatta!

Men det är bra att vi pratar om det, att vi inte fortsätter att försöka tiga ihjäl detta urgamla problem. Kanske borde vi starta en folkfront av män som anser det självklart att respektera ALLA lika mycket.

Vad ska vi då kalla den? Tja...kanske #NotMee...

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

22 oktober 2017 17:19

Jag såg på "så mycket bättre" men somnade efter en stund så det kunde nog inte vara någon höjdare. Att män kladdar på kvinnor är så vanligt så man brydde sig inte till slut. Jag hämtade posten och på posten stod alltid ett gäng gubbar och häckade. En av dom klappade mig alltid i rumpan och sa något om den (rumpan alltså) Dom andra gubbarna stod och småskrattade. En morgon när jag var på dåligt humör slog jag honom i rumpan och sa "Väldigt vilken sladdrig rumpa du har" Gubbarna omkring skrattade och efter det var det slut på asleklappandet. Hut går hem.-

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Göran

22 oktober 2017 21:18

Det gjorde du bra! Lite som den där gamla sketchen med Laila Westersund där hon låtsades gå till fel duschrum och pekade på gubbarna och sa: "É ni födda med de där miniatyrerna eller har ni vatt´ på Buttericks?" Den gjordes på 70-talet och det är sorgligt att så lite har hänt sedan dess.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran - Fredag 19 april 17:57

Jaha! Så var det fredag igen då! Till glädje för alla skolbarn och vuxna med dagtidsjobb. För skiftarbetare och pensionärer spelar ju dagarnas namn inte så stor roll. Numera är det ju inget som hindrar att man åker och storhandlar på en söndag hell...

Av Göran - Onsdag 17 april 10:45


Mitt lilla barnbarn slutar inte att fascinera mig. Igår var jag hemma hos exet på middag med dotter och mågämnet samt vår yngste son. När vi hade ätit klart satt lille Luis i sin pappas famn mitt emot mig vid bordet. Då plötlsigt fick vi ögonkontak...

Av Göran - Tisdag 16 april 12:28

Har ni tänkt på att kungen har namnsdag idag igen?  Nej det är varken Carl, Gustaf, Folke eller Hubertus i almanackan. Men det är... DEN SEXTONDE!!! Jodå, jag vet att jag skrivit den förut en gång men eftersom jag kom på det så återanvänder jag d...

Av Göran - Måndag 15 april 18:46

  Så har jag då äntligen fått träffa mitt allra första barnbarn. Min vackre dotterson Luis i sin bilbarnstol på golvet i mitt kök. De anlände i eftermiddags, de nyblivna föräldrarna med sitt lilla underverk. Och nu har jag fått hålla honom, snif...

Av Göran - Lördag 13 april 08:50

Facebook kan vara roligt ibland och har jag inget bättre för mig kan jag ju alltid fördriva tiden med att spela Quiz Planet, frågesportspelet där man kan spela med sina nätvänner och tävla i kunskap. Eller kanske snarare en blandning av tur och kunsk...

Presentation

Fråga mig

10 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards